Telia – Soluno

Telia är ett företag som de allra flesta känner igen. Telia kan leverera mobiltelefoner, mötestjänster, digitala verktyg, och bredband för ditt företag.

Telia är ett företag som de allra flesta känner igen. De erbjuder många olika lösningar både för privatpersoner och företag. Telia kan leverera mobiltelefoner, mötestjänster, digitala verktyg, telefoni, bredband och växeltjänst för ditt företag. De har lösningar för dig oavsett om du har ett litet, medelstort eller stort företag.

Något som man kan räkna med är enkelheten med att använda tjänster från Telia företag, det finns en lösning för alla. Du kan även lätt nå deras support för att få hjälp via mail, chatt eller telefon. Du kan även göra felsökningar via webbsidan där du följer instruktionerna på skärmen.

Under MyBusiness kan du som företagskund hantera fakturor och abonnemang, göra en felanmälan, ha full koll på dina kostnader och hitta din PUK-kod om du behöver det. Här har du alla dina ärenden samlade och du har alltid snabb åtkomst samt en bra och tydlig översikt.

  • Snabba lösningar och bra support
  • Stort utbud av företagslösningar
  • Passar alla företag, små som stora
  • Samlad översikt i MyBusiness
Om Telia Företag

Om Telia Företag

Telia har arbetat fram olika smarta lösningar för olika branscher. I bank- och finansbranschen finns möjlighet till digitaliserade bankmöten vilket gör det möjligt för bankerna att skapa en positiv kundupplevelse. För fastighetsindustrin kan en digitalisering ge besparingar i byggprojekt och kan dessutom snabbt erbjuda uppkoppling till nya hyresgäster vid nybyggnationer.

Telia företag har även lösningar för andra sektorer som till exempel vården där man kan ge bättre vårdkvalitet och bättre kommunikation mellan vård och patient. Inom handeln möts man även där av den tekniska generationen människor. E-handeln fortsätter att växa och man måste möta behovet som kunderna ställer, vilket Telia möjliggör.

En omfattande digitalisering av företag inom olika sektorer ger alltså en säkrare och effektivare miljö att arbeta i. Arbetsplatserna blir bättre både för personalen och för kunder. Säkerhet och tillgänglighet är viktiga ledord och det finns smarta lösningar oavsett vilket behov man har som företagare.

Telias företagsabonnemang

Telia har flera olika förmåner när du väljer ett företagsabonnemang. Telefonitjänster ingår utan extra kostnad och du har flera olika tjänster som förbättrar din kundservice som till exempel samtal väntar, återuppringning, vidarekoppling och trepart. Du har alltid en tydlig faktura som visar sådant som Sverigesamtal, utlandssamtal, mobilsamtal, betalsamtal och nummertjänster.

I Telia företag ingår även teknisk support i ditt företagsabonnemang. De hjälper till med tekniska problem om de uppstår vid anslutningen och du får även hänvisning vidare i tre månader om du byter nummer eller flyttar. Med det här paketet kan du även komplettera dina tjänster med bredband och uppgradera till Telia Kontor.

Du kan ansluta analog telefon, fax, kortläsare eller modem med ett företagsabonnemang. Med den här grunden har du snabbt en säker anslutning till internet via telejacket om du vill skaffa bredband. Du betalar en engångsavgift och efter det en månadsavgift för den här typen av tjänst.

Telia Mobilt bredband företag

Telia Mobilt bredband företag

De erbjuder ett snabbt bredband som de har höjt till 300 Mbit/s för alla surfmängder. De har fyra olika surfmängder, 20 GB, 50 GB, 100 GB och 500 GB. Du har tillgång till Telia wifi, Sveriges största wifinät och 4G täckning över 74 % av Sverige.

Telia företag gör det enkelt på hemsidan och visar olika tabeller på hur länge surfen räcker på de olika paketen om man inte vet hur mycket man behöver. Har du mer än 150 timmar möten över Skype eller en stor mängd videokonferenser, bör du satsa på 500 GB.

Använder man inte internet och surf så mycket passar ett av de mindre paketen bättre. Skulle surfen ta slut kan du enkelt köpa till extra surf med sms från routern eller via hemsidan. Du kan köpa från 1 GB upp till 10 GB extra och det laddas då på direkt.

Telia Touchpoint

Telia erbjuder en  flexibel molntjänst. Det finns ingen bindningstid och avgiften är beräknad per användare. Den är enkel att komma igång med och du behöver inte installera någon hårdvara. Det går till exempel att synka med en Apple Watch och uppdatera hänvisningsstatus via den.

Telia företag har tagit fram den här växeltjänsten och den passar mindre företag i första hand. Det som ingår i tjänsten är Svarsgrupp med välkomstmeddelande, mobilnummer till alla och fria samtal inom företaget, röstbrevlåda, nummerpresentation, inställningar direkt i appen som du enkelt uppdaterar samt support och användarstöd.

En nyhet är Touchpoint konferens där du enkelt kan skapa telefonmöten direkt i appen. Den här tjänsten får du testa gratis i tre månader. Det finns även tilläggstjänster som man kan köpa till. Några exempel på dessa är fasta telefonnummer, samtalsstatistik, telefoniststöd, softphone och IP-telefoni.

Telia Sense

Telia Sense

Telia Sense är en funktion som låter dig koppla upp din bil mot internet. Om du äger en nyare bil är detta en mycket prisvärd funktion som består av en liten dosa och ett abonnemang så kan du på nolltid se till att din bil är uppkopplad.

Om ditt företag tillbringar mycket tid på resande fot är det här ett bra tillval. Som en del av Telia företag innebär det här att du kan ha körjournal, parkeringsassistans och wifi i bilen. Du kan alltså vara uppkopplad äve under längre bilresor och lämpar sig bra för företagsbilar.

Du kan alltså vara fortsatt uppkopplad även om du är ute på tjänsteärenden. Du kan dessutom enkelt se var din bil är parkerad och du blir varnad om den lämnar parkeringen. Skulle du råka ut för parkeringsskador får du en pushnotis direkt till din mobil. Du kan även betala parkeringsbiljett med EasyPark direkt i appen.

Telia APN inställningar

För att kunna använda MMS och surf i din mobil behöver du ställa in APN-inställningar. Iphone, Android och andra enheter har dock lite olika sätt att göra inställningen på. All information om uppgifterna du ska fylla i kan du hitta på Telias hemsida och du kan ladda ner guider på hemsidan på mail och sms.

För en mobil med Android går du till inställningar och sedan vidare till trådlöst nätverk och in på mobila nätverk. Där väljer du åtkomstpunktsnamn och klickar på meny och välj nytt APN. Sedan fyller du i uppgifterna och inställningarna för APN som du kan hitta på hemsidan, därefter startar du om mobilen.

Om du har en Iphone så går du till inställningar och sedan vidare till mobilnät. Välj mobilt datanätverk och fyll i informationen och inställningarna från hemsidan. När du är klar startar du om din telefon, sedan är konfigureringen klar och du kan börja använda surf och mms.

Bakgrund och korta fakta om Telia

Bakgrund och korta fakta om Telia

Telia är Sveriges äldsta och största teleleverantör. Företaget har funnits sedan 1853, då det grundades som ett statligt verk och myndighet. Under åren har Telia bytt namn ett antal gånger. Vid starten hette de Kongl. Elecktriska Telegraf-Werket och bytte senare till Televerket. I dag heter företaget Telia Sverige AB.

Under många år hade Telia monopol på telenätet i Sverige. Det var inte ett lagstadgat monopol men under en lång tid fanns det helt enkelt inga andra aktörer på marknaden som kunde mäta sig med Telia. Under 1980-talet började flera andra aktörer dyka upp på marknaden och Telia var inom kort inte ensamma på marknaden.

I dag är Telia fortfarande en av de mest omtyckta och populära företagen inom telefoni och bredband. De har ett stort och väl utbyggt nät över hela Sverige. De har 6700 medarbetare som arbetar för Telia idag och satsar miljarder på att bygga ut det nya digitala samhället.

Support och kundtjänst

Du kan kontakta supporten via telefon vardagar mellan 8:00-18:00. Helgdagar har supporten stängt. Telefonkontakt kan vara ett bra alternativ om du tycker att det är enklare att prata med någon för att lösa ditt ärende. Chatten har samma öppettider och här du får snabbt kontakt med supporten.

Om du väljer att maila supporten svarar de i regel inom en arbetsdag. Är ditt ärende brådskande så kan du kika på MyBusiness om du kan felsöka eller lösa ditt problem där, då det finns tillgängligt dygnet runt för dig som kund. Då slipper du många gånger vänta till nästkommande vardag.

Att välja Telia som leverantör för din företagslösning ger dig möjligheten att skräddarsy tjänsterna efter dina behov. Du kan anpassa och justera dina val utifrån storlek på företaget, bransch, budget eller önskemål. I takt med att kraven ökar i samhället levereras produkt och branschspecifika lösningar till ditt företag efter dina önskemål.