Vår OPEN MIND:ER Pierre Weintraub

Pierre arbetar som Commercial Account Manager i vårt Wholesale-team. Efter att tidigare ha arbetat med Partner flyttade han nyligen till Wholesale -teamet för att hjälpa våra svenska Wholesale-partners. I sin roll arbetar han för att se till att våra partners har allt de behöver för att bedriva verksamheten smidigt, oavsett om det gäller allmän information eller mer komplexa saker som onboarding eller skapa kampanjer. Han är också en riktig basket- och golfentusiast vilket återspeglas väl i att alltid vara en lagspelare. Således motiveras han av att lära sig nya saker och bygga relationer, oavsett om det är internt, Wholesale-partners, återförsäljare eller slutkunder.

Namn: Pierre Weintraub
Smeknamn: Winan
Avdelning: Wholesale Sverige
Roll: Commercial Account Manager

4 snabba

  1. Kobe eller Michael Jordan? Oj, det skulle vara snabbt… MJ är bäst. Utan MJ finns ingen Kobe (utan Kobe – ingen Lebron). Kobe växte jag dock upp med och tårar föll när han lämnade oss förra året.
  2. Slack eller Teams? Teams
  3. Bunker eller ruff? Kan inte spela ur bunker – ruff får det bli!
  4. Utekväll eller hemmakväll? Hemmakväll

 

Rollen och Soluno

Vad gör du i din roll? Jag ser till att våra Wholesale-partners har det de behöver för att kunna bedriva affärer. Det kan gälla allt från information om nya funktioner, utbildning i system och onboarding till att räkna på specifika affärer och skräddarsy kampanjer. Jag är en spindel i nätet som har kontakt med många avdelningar och instanser, om jag inte kan svara på en fråga direkt ser jag till att den som sitter inne på svaren kopplas ihop med frågeställaren.

Hur ser din arbetsdag ut? Jag brukar inleda med att gå igenom mailkorgen och se till att det mesta är undanstökat där, finns det några frågor jag behöver ta med mina kollegor bokar jag in möten eller tar det på en gång när tillfälle ges. Sedan brukar jag ta samtal med mina WS-partners säljansvariga för att höra hur allt ligger till. Nu under hösten kommer jag lägga mer och mer tid på att besöka partners fysiskt och i sin tur även deras återförsäljare, nu när restriktionerna lättar i fler regioner.

Varför började du jobba på Soluno? Efter många år som teknisk säljare i säkerhetsbranschen blev jag tipsad av Daniel Ljungdell om att Solus var ett bra företag. Jag kom in på kontoret i Gårda helt utan telekomerfarenhet, min onboarding sköttes direkt av VD Mattias Ohde och på den vägen är det. Fem år och ett par avdelningsbyten senare stortrivs jag fortfarande!

Vilka utmaningar har du upplevt i din tjänst? I min nuvarande tjänst är det en konstant utmaning i att hitta nya sätt att motivera och stötta våra partners på. Samtidigt är viktigare än någonsin att ha stenkoll på de tekniska aspekterna av våra tjänster.

Vad tycker du är det bästa med jobbet? Friheten att lägga upp mitt arbete som jag själv önskar och att jag får en avancerad inblick i hur våra mer autonoma partners arbetar.

Hur skiljer sig arbetet mellan wholesale och partner? Behoven skiljer sig mellan en Wholesale-partner och en partner under Solunos varumärke. I min tidigare roll som partneransvarig var det till exempel mer slutkundskontakt, nu blir jag mest inkallad i de större casen. En WS-partner är mer självgående och frågorna är mer avancerade, samtidigt som processerna är längre. Jag jobbar till exempel mer med årsmål nu än månads/kvartalsvis.

Hur är det att byta avdelning på Soluno? Jag har ju gjort det ett par gånger, från direktsälj till partner och sedermera till Wholesale. Det är helt klart en omställning, vilket för med sig en acklimatiseringsperiod. Jag som person är vetgirig och tycker det är roligt att lära mig nya saker, något som underlättat vid avdelningsbyten. Det gäller att vara ödmjuk och be om hjälp när det behövs, tills man kan stå på egna ben.

Vad är det sjukaste du varit med om på Soluno? Det sjukaste måste ha varit den här pandemin, att helt plötsligt inte få vara på kontoret och inte träffa kollegor eller partners på nästan ett helt år har absolut varit en riktigt sjuk känsla. I positiv bemärkelse får jag välja någon av de resor vi gjort med företaget, kanske London-resan med säljteamet 2017 där vi bland annat såg Arsenal-Manchester United på Emirates Arena.

Vad ser du mest fram emot i höst? Att återgå till någon form av normalitet i samhället igen. Allt nytt som händer i vårt bolag är givetvis också spännande och något att se fram emot. På ett personligt plan ser jag fram emot en basketsäsong som kanske är lite längre än de 4 matcher vi fick spela förra året.

Vad driver dig mest i arbetsdagen? Jag drivs av relationer, att skapa nya eller bibehålla de som redan är på plats. Det kan vara relationer internt, med våra partners eller med slutkunder – att möta människor, lyssna på de och lära sig något nytt är en enorm drivkraft för mig. Allt för att våra kunder ska vara så nöjda som möjligt.

Vem är din favoritkollega? Det finns så många att det är svårt att välja… Men om jag blir tvungen: På kontoret i Göteborg – John Olsson, en underbar kollega med hjärtat på rätt ställe. I Wholesale-gruppen – Olle Rubarth, mitt bollplank och närmaste kollega, tillika chef.

 

 

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *