Blogg

Vikten av att lyssna på sina kunder

Alla som någonsin har jobbat i någon typ av kundservice, oavsett om det är på ett Callcenter eller som säljare med mycket kundhantering, vet att man inte alltid kan lösa alla problem som kunder kommer in med. Speciellt inte över telefon. Det kan bero på bristande resurser eller att det saknas någon form av specifik … Läs mer

Soluno jobbar för fullt med GDPR

GDPR Regleringens införandedatum närmar sig nu med stormsteg, nämligen den 25 maj. Många företag har det sista halvåret haft panik över hur man ska hinna med det juridiska arbetet som detta innebär och samtidigt lösa allt rent tekniskt och rutinmässigt. På Soluno påbörjade vi arbetet i höstas tillsammans med våra jurister. Sakta men säkert har … Läs mer

SolunoBC rivstartar i Finland – förvärvar Taikas Mitel kundstock

Efter att tidigare ha etablerat sig i Danmark och Norge tar Soluno Business Communication nu även steget in i Finland och på Åland. Det gör företaget genom att förvärva Taika Companys Mitel kundstock, specialiserade på molnbaserade lösningar. Förvärvet ger en rivstart på de nya marknaderna. SolunoBC förvärvar Taikas kundstock, Mitel-plattform och infrastruktur samt tar över … Läs mer

Skillnaden mellan ett Callcenter och ett Contact center

Det är två olika tjänster men många blandar ihop och förväxlar begreppen. Ett Callcenter och ett Contact center är kort sammanfattat två olika modeller av extern företagskommunikation och de specialiserar sig på olika saker. Att förväxla de båda kan leda till att man investerar i fel typ av tjänst för sitt företag vilket ofta innebär … Läs mer

UNO blir SOLUNO även i mobilen

Äntligen var det dags! Som ni säkert vet sedan tidigare har UNO telefoni gått ihop med Solus BC och tillsammans är vi nu Soluno BC.  Detta har varit klart sedan länge och arbetet har sedan fortlöpt genom att sudda ut de gamla loggorna från olika produkter och tjänster. Och idag är det dags att ta … Läs mer

Soluno älskar svarsservice och Responda

Det kanske är dags att låta röstbrevlådan gå i pension och uppgradera till svarsservice istället? Ibland har man extra tryck på telefonerna. Det kan vara i samband med en ny lansering, när ett problem har uppstått eller när någon av telefonisterna är sjuk. För småföretagare och frilansare kan det räcka med att vara ute i … Läs mer

IoT – Internet of things

Vad är the internet of things? Internet of things, eller sakernas internet som det kallas på svenska, är konsument- och industriapparater som via chip samlar in och kommunicerar data. Enkelt uttryckt så är IoT allt som är kopplat till internet. Termen används dock allt mer för att benämna och definiera objekt som kommunicerar med varandra. … Läs mer

Telefonins historia från då till nu

Vi har väl alla hört det kända uttrycket ”Rom byggdes inte på en dag”. Detta stämmer även mycket väl in på utvecklingen av telefoni. Vårt sätt att kommunicera med varandra på distans har utvecklats från enkla röksignaler på stenåldern till en högteknologisk molnbaserad lösning fullproppad med funktionalitet och valmöjligheter. Behoven har skapat utvecklingen och är … Läs mer

Chatboten, contact centrets nya kollega

Kunder orkar inte vänta, det är den enkla sanningen. Speciellt inte när det gäller att få svar på ett problem de har. Fördröjning i hanteringen eller ett otillräckligt svar kan leda till att kunden söker nya vägar för att lösa problemet. Ibland går det så långt att de till och med söker sig till en … Läs mer

Idag fyller ”tut i luren” 142 år

Alexander Graham Bell var en skotskfödd uppfinnare som under hela sitt liv hade ett stort intresse av att hjälpa döva och hörselskadade, ett intresse han ärvt från sin pappa. Och för 142 år sedan uppfann han det som idag är en del av Solunos kärna, nämligen telefonen. Den 10 mars 1876, efter många års hårt … Läs mer

SolunoBC förvärvar ShoreTels nordiska generalagent Kamoda AB

SolunoBC förvärvar telekomleverantören Kamoda AB. Kamoda har tagit ett omfattande helhetsansvar för kundens kommunikation genom moderna och driftsäkra ShoreTel-lösningar med hög tillgänglighet och stort funktionsutbud. – Då Mitel under 2017 förvärvade ShoreTel på global nivå, känns det naturligt att SolunoBC förvärvar ShoreTels generalagent på den nordiska marknaden. Kamoda är en leverantör av professionella lösningar inom … Läs mer