Vård och omsorg

Effektivisera kommunikationen, både internt och med patienter, med hjälp av en telefonilösning som är anpassad för vård och omsorg.

Telefoni med vård och omsorg i fokus

Telefoni med vård och omsorg i fokus

Tillsammans med flera vårdorganisationer har Soluno tagit fram en telefonilösning som är skräddarsydd för företag och organisationer som jobbar med vård och omsorg. En lösning som har ett stort fokus på säkerhet och pålitlighet. Detta innefattar både medarbetares och patienters säkerhet men även säkerhet att uppfylla GDPR-krav. Lösningen är även uppbyggd för att stärka upp den externa och interna kommunikationen för att uppfylla IVOs krav på effektiv kommunikation.

Visst kan man ha en växel via Telenor eller Telia, men det är risk att det tar lång tid att få hjälp om det behövs. Solunos support är snabb och att vi har en fast kontaktperson är effektivt. De vet hur vi funkar och hur vi vill ha det.

Billy Hugoson
IT- och telefoniansvarig, Falck Healthcare

Vi upplever samarbetet med Soluno BC som mycket bra. Den lösning Soluno presenterade för oss på Access Rehab var jämförelsevis den bästa med bakgrund av vår kommande expansion. Vi har fått snabb hjälp gällande de frågor som har uppstått och upplever Soluno BC som personliga och engagerade.

Andreas Bjurman
VD, Access Rehab

IVO (Inspektionen för vård och omsorg)

Inspektionen för vård och omsorg, även kallad IVO, utövar tillsyn över vården. IVO är en myndighet tillsatt av staten och ansvarar för bland annat tillsyn av sjukvårdspersonal och hälsopersonal. En aspekt som IVO kollar på är eventuella kommunikationsbrister i vården.

IVO och kommunikationsbrister i vården

IVO och kommunikationsbrister i vården

I IVOs egna dokumentering kring brister i kommunikationen inom vården kan man läsa om vikten av att kommunikationen, så som telefonsamtal och hantering av dokument, ska fungera problemfritt mellan olika personalkategorier, patienter och anhöriga.

Enligt IVO är möjligheten att kunna dela information mellan olika aktörer en mycket viktig del i en kunskapsintensiv bransch. Detta gäller alla personalkategorier, huvudmän, patienter och anhöriga. Måluppfyllelser kan endast nås när informationsöverföring och kommunikation fungerar på ett effektivt sätt. Flertalet gånger har åtgärdsinsatser begärts av IVO för att införskaffa exempelvis nya IT-lösningar.

Även om vården har stora krav på att rapportera via journal är det talade ordet väldigt viktigt när det kommer till överföring av viktig information mellan avdelningar angående speciella fall och iakttagelser.

En skalbar molnbaserad växel

En skalbar molnbaserad växel

Med en molnbaserad växel behöver ni inte investera i dyr hårdvara och avsätta dyrbar lokalyta för att inhysa växeln. Oavsett om ni väljer att jobba främst med bordstelefoner, softphones (telefoner installerade i datorn) eller mobila anknytningar så är alla dessa lösningar användarvänliga och lätta att installera. Ni kan enkelt själva göra ändringar i er växel eller ringa vår tekniska support för att få hjälp.

Dessutom är det lätt att öka och minska antalet användare, tjänsteutbud och prisplaner efter era behov. Något som är perfekt om ni exempelvis får in många nya medarbetare över sommaren eller tar in personer som gör sin praktik hos er. Sker stora förändringar i er personalstyrka kan ni välja att integrera växeln med vår tjänst AD-koppling eller HR systems för att på ett smidigt sätt alltid hålla växeln uppdaterad med den senaste informationen.

Operatörsoberoende

Operatörsoberoende

Har ni olika behov kring val av av operatör beroende på vart era olika faciliteter är belägna runt om i landet? Det utgör inga problem då vi är helt operatörsoberoende. Ni kan därför enkelt byta, behålla eller blanda operatörer så som passar er bäst.

Svarsservice

Svarsservice

För organisationer och företag som jobbar med vård och omsorg är vikten av att kunna vara tillgänglig och svara på samtal och larm överhängande. Med en integrerad Svarsservice i er telefonväxel försäkrar ni er om att alla samtal besvaras oavsett tidpunkt på dagen eller belastningsgrad.

Tjänsten är uppbyggd på så sätt att vårdtagaren ska uppleva det som att det är er organisation som svarar. Telefonisten svarar enligt era instruktioner och har tillgång till samma information som ni har i er växel. På så sätt kopplas inte samtal vidare till lediga medarbetare eller avdelningar som inte sitter tillgängliga.

Studio Soluno om svarsservice
Play video
Spela filmen ›

Studio Soluno om svarsservice

Genom att säkerställa att inga viktiga samtal missas undviker ni onödiga problem i verksamheten. Se filmen där Solunos VD tillsammans med marknad- och säljchefen berättar mer om svarsservice.

Gemensam telefonbok

Gemensam telefonbok

Med en bransch i ständig förändring där kontrakterade verksamheter och uppköp är en del av vardagen är det viktigt att enkelt kunna få kontakt med alla i verksamheten. Vår tjänst Gemensam telefonbok gör det enkelt för medarbetare att söka efter medarbetare eller externa kontakter.

Tjänsten består av en söksida där ni kan hitta rätt kompetens utan att veta namn eller nummer till den ni söker. Exempelvis kan ni söka på ort, tillgänglighet, e-postadress eller yrkestitel. Gemensam telefonbok går att nå via webb, växel eller mobilen. Väljer ni att integrera med vår tjänst AD koppling eller HR systems får ni dessutom smidiga uppdateringar av personalinformationen.

Studio Soluno om Gemensam telefonbok
Play video
Spela filmen ›

Studio Soluno om Gemensam telefonbok

Gemensam telefonbok hjälper er att ta vara på det viktigaste ni har, er organisations kontakter och kompetenser. Se filmen där Solunos VD tillsammans med marknad- och säljchefen berättar mer om Gemensam telefonbok.

Många fler kringtjänster

Utöver ovan nämnda tjänster har vi mängder av andra kringtjänster som kan effektivisera er patienthantering och kundvård. Vill du veta mer om vad vi på Soluno kan göra för er? Fyll i kontaktformuläret nedan så kontaktar någon av våra kunniga rådgivare dig.