Vad är en softphone egentligen?

Softphone – du har säkert hört uttrycket förut. Det är nämligen ett ord man hör allt oftare på företagares läppar. Speciellt då allt som har med VoIP och IP-telefoni att göra är väldigt populärt just nu. Men vad är det egentligen?

Som du säkert kan urskönja från namnet så har det med telefoni att göra. Nedan har vi försökt att förklara begreppet lite närmre.

Softphone

I grund och botten är en softphone en telefon som låter dig ringa över internet via en dator eller någon annan ”smart” enhet. Som namnet antyder är telefonen då uppbyggd av en mjukvara, ett användargränssnitt som låter dig knappra in telefonnummer, svara på och koppla samtal. Sedan använder du ett headset eller datorns högtalare för att föra samtalet.

Mjukvaran, eller klienten som det också kallas, för en softphone laddas ner från en leverantör. De flesta leverantörer av softphones har mjukvaran tillgänglig både för Windows och Macintosh samt de flesta smartphone så som iPhone och Android.

I de flesta fallen används en softphone tillsammans med VoIP, Voice Over Internet Protocol, vilket är ett sätt att ringa via internet. VoIP-samtal kan gå över ditt lokala nätverk, WiFi och mobildata så som 3G och 4G.

Vem som helst kan ladda ner en softphone-mjukvara. Det krävs dock en VoIP-leverantör som tillhandahåller den underliggande VoIP-tjänsten som samtalen kan bäras på för att sedan kunna ringa med den. Softphonen ska vara registrerad hos en tjänsteleverantör och har ofta ett telefonnummer tilldelad till sig.

Fördelarna

Så vad är då fördelarna med att använda en softphone? Först och främst är softphones perfekt för företag som vill vara kostnadseffektiva. Detta på grund av att softphones både är billiga att komma igång med samtidigt som den inte kräver massa dyr hårdvara på det sättet som en fast växel gör. Har man personal som jobbar mycket vid datorn är det perfekt att inkorporera in telefonen där också. Speciellt eftersom man då kan koppla ihop sin växel med olika CRM-verktyg och på så sätt få viktig information om den inringade redan innan man har svarat på samtalet.

För företag med personal som reser mycket är det perfekt att utrusta dem med en softphone då tjänsten tillåter dem att enkelt ringa via sina laptops eller smartphones på ett mycket kostnadseffektivt sätt. Softphones är dessutom lätta att uppgradera när det behövs.

Många extra funktioner

I Solunos softphone finner du dessutom andra smarta funktioner. Förutom att du kan se agentstatistik och grupplogg kan du även chatta, skapa att-göra-listor och dela dokument med dina kollegor.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *