Vad är API och varför är det viktigt i telefoni för företag?

Vad är API?

Nya annonseringar av API:er för operativsystem och appar framträder ständigt, men vad betyder det? Begreppet API är en förkortning av ”Application Programming Interface” som tillåter utvecklare att använda sig av plattformens implementation för att undvika att behöva koda allt från grunden.

Ur ett brett perspektiv, erbjuder API:er möjlighet att undvika det tyngre jobbet. Låt oss säga att du vill utveckla en app för iPhone, då erbjuder Apples egna operativsystem redan flertal API:er för att göra det lättare för dig. Om appen du ska utveckla är en filter-app, och du behöver kameran, tillåter deras egna API:er dig att bara bädda in kameran utan att skriva ett helt nytt gränssnitt. Vidare innebär detta att utvecklare utan API:er skulle behöva skapa en egen mjukvara för kamera och integrera hårdvara. Apple har tur nog redan gjort detta jobb åt dig för att du enkelt bara ska kunna bädda in funktionen i din app.

API:er används i alla möjliga ändamål, kanske har du någon gång sett en google karta inbäddad i en hemsida? I det fallet använder hemsidan en Google Map API för att bädda in den. Utvecklare kan använda denna API för att bädda in komplexa föremål på hemsidan utan att behöva koda det helt med egen data från kartor. Samma gäller om du ska bädda in instagram flöde eller twitter feed på sin hemsida, då använder du bara helt enkelt tillgängliga API:er för att lägga till det.

Ett ytterligare exempel på API är när en hemsida ber om att se vart du befinner dig, det innebär att hemsidan försöker använda din geolocation API i den webbläsare. Webbläsare använder därav tillgängliga API:er för att göra det lättare för utvecklare att få tillgång till det genom att enkelt fråga ”vart är du?”. Webbläsaren i sig gör det riktiga jobbet genom att använda GPS och närliggande Wi-Fi nätverk för att hitta din fysiska plats.

API i telefoni för företag

API:er är mer än vanligt i dagens telefoni för företag, och UCaaS är ett bra exempel på detta. UCaaS eller ”Unified Communications as a Service, använder API:er för att samla alla samarbetsverktyg i ett och samma gränssnitt. Detta inkluderar tjänster såsom VoIP, videokonferens, samarbetsverktyg, etc. Vidare implementeras UCaaS i företag som vill bädda in kommunikation i deras dagliga applikationer.

En het trend just nu är samarbetsverktyg och detta innebär vidare att den kommande tiden kommer föra med sig en mängd API:er för att integrera nya plattformer, såsom vår senaste launch med Microsoft Teams och Zendesk. Teknologi är under konstant utveckling såväl som kundkrav, som båda spelar avsevärda nyckelroller i hur kommunikation och samarbetsverktyg kommer vara integrerade med dagliga applikationer i framtiden.

API:er och Soluno

Vi en den största UCaaS leverantören på den nordisk marknaden och erbjuder gedigna integrationer mellan vår moln-baserade växel och en mängd användbara plattformar och verktyg. Genom att integrera telefoni för företag med era CRM system kan du både effektivisera och underlätta dagligt arbete. Vi erbjuder även integration med 3e part tjänster för att tillåta ditt företags telefoni samarbeta med exempelvis kontaktcenter, svarsservice, eller verifiering med Mobilt Bank-ID för att erbjuda toppservice till era kunder.

Eftersom de flesta IT system idag är moln-baserade, öppnar det upp nya vägar för integration. Genom att automatisera och integrera individuella IT system med telefoni för företag, kan ditt företag få tillgång till en mängd användbara funktioner för att nå dina mål. Våra utvecklare jobbar dagligen för att implementera nya pop-up funktionaliteter med CRM-, ekonomi, affär och ärende system. Till och med dashboard med realtidsstatistik med data samlat från olika källor och individuellt anpassade appar såsom CRM pop-ups i mobilen för att se alla senaste ärenden.

Vi arbetar ständigt för att ha en kund-driven utveckling där vi mer än gärna tar emot specifika önskningar om ni saknar en specifik integration.

Läs mer om våra integrationer och hur vi kan hjälpa dig genom att trycka på knappen nedan.

Vill du att en av våra kunniga rådgivare berättar mer om vad vi kan göra för att integrera nya lösningar med telefoni för företag, kontakta oss genom att fylla i formuläret så hör vi av oss!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *