CPaaS vs UCaaS – Effektiv kommunikation med rätt verktyg

Kommunikation, vare sig det gäller extern eller intern, är A och O i företag. Men hur väljer man egentligen en lösning som passar just erat företag? Tidigare var IP-telefoni standarden för de flesta företag, men det kräver också att er IT-personal installerar och underhåller systemet regelbundet. Utöver en hel del arbete från IT-teamet, kommer systemet också med en rätt saftig prislapp.

Allt eftersom fler företag flyttar sin verksamhet och kommunikation till molnet, har UCaaS och CPaaS trätt fram som flexibla och kostnadseffektiva alternativ till platsbaserade system. UCaaS hjälper företag förena all sin kommunikation som chatt, telefoni, etc – i en applikation. CPaaS är däremot en anpassningsbar plattform som tillåter företag att utöver telefoni, integrera och lägga till ny funktionalitet. Även om de är olika, ämnar de båda att hjälpa företag effektivisera kommunikation med en flexibel molnbaserad lösning. Det är inte bara otroligt användbart i en tid där företag ofta drivs internationellt samt tillåter medarbetare att arbeta på distans. Men givet den nuvarande situationen, är allt fler företag fokuserade på ett system som är flexibelt istället för att anställa en ny IT-kille för att hantera ett sprillans nytt system på kontoret.

Faktum är att båda är bra alternativ, så hur väljer man egentligen vad som passar bäst för er? När det kommer till leverantörer finns det flera bra alternativ idag. Vad du istället vill titta efter är följande 3 punkter som säkerställer att ni väljer rätt för er.

  1. Flexibilitet
  2. Kostnad
  3. Tjänster och integrationer

Flexibilitet i er kommunikation

Båda alternativen erbjuder hög flexibilitet, men UCaaS och CPaaS skiljer sig i hur de levererar kommunikationsstjänster och hur företag implementerar funktionalitet. Båda erbjuder möjligheter och tjänster som företag annars hade funnit svårt att tillgå. CPaaS är tämligen mer flexibelt i de tilläggstjänster som kan inkluderas, men båda lösningar erbjuder integrationer med UC-appar, botar, etc. Däremot kräver CPaaS ett aktivt IT-team för att komma igång medans UCaaS är en tjänst som är klar att användas. Så om du bara vill direkt kunna kommunicera med dina kollegor, vill du sikta på UCaaS. Men siktar erat företag på att möta specifika företag- eller säkerhetsbehov, passar CPaaS bra.

Kostnadseffektiv kommunikation

Molnbaserad kommunikation trädde fram som ett kostnadseffektivt alternativ till tidigare populära platsbaserade system som inte bara var dyra, men krävde mycket arbete att installera och underhålla. Både CPaaS och UCaaS förses av leverantörer, vilket endast innebär att företag måste betala en prenumerationskostnad. Båda är kostnadseffektiva lösningar, men givet att UCaaS är klart att använda, är tid det som kostar företag i det fall att du behöver utvecklare för att anpassa er CPaaS-lösning.

Tjänster och integrationer som förstärker kommunikation

Skillnaden mellan UCaaS och CPaaS brukade vara distinkt, men under senare år har linjen blurrats. Detta beror på att UCaaS-leverantörer har börjat lägga till funktioner såväl som integrationer till deras utbud. Integrationer ger UCaaS-användare mycket mer flexibilitet än det tidigare utbudet bestående av framförallt röst och chatt. Men om du däremot letar efter en helt anpassningsbar lösning, är CPaaS alternativet för dig. Du kan exempelvis integrera era nuvarande företagsapplikationer till plattformen istället för att pendla mellan olika applikationer. Det finns även möjlighet att skapa helt anpassade lösningar för att möta specifika behov.

Eller båda?

UCaaS och CPaaS är båda mycket värdefulla verktyg för företag. Med CPaaS kan företag växa och expandera snabbare genom att använda verktyg som artificiell intelligens, videokonferenser och chatt utan komplicerad back-end. UCaaS har sitt eget värde. Det är utmärkt för att förenkla intern kommunikation och förbättra och utforma strategier för företag. För kommunikationslandskapet är det inte praktiskt för företag att behöva välja en eller annan tjänst. Det är faktiskt fullt möjligt att ha en CPaaS-strategi som fungerar med din UCaaS-miljö och vice versa. Nyckeln att hitta rätt leverantör.

kommunikationsverktyg för företag

Soluno som UCaaS- och CPaaS-leverantör

Vi arbetar som UCaaS- och CPaaS-leverantör med fokus på företagskunder. Vi kan ge kunderna en färdig helhetslösning, samtidigt som vi kan tillhandahålla en kommunikationsplattform som rymmer alla dina önskade applikationer. Dessutom kan vi också skapa skräddarsydda lösningar som uppfyller specifika behov. Och precis som nämnt ovan, varför välja? Vi kan erbjuda en plattform som inte bara tillgodoser dina dagliga kommunikationsbehov utan kan även inkludera våra UCaaS-tjänster samt kommande applikationer och integrationer. Vi strävar också efter att uppfylla dina nuvarande anpassningsbehov och hjälper dig gärna med att skapa en unik lösning för ditt företag.

Är ni intresserade av att veta mer vad vi gör och hur vi kan hjälpa er att hitta den bästa lösningen? Klicka på knappen nedan för att komma i kontakt med oss!

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website