Tycker du att ditt företag inte behöver ett Contact center?

Vi har listat 5 anledningar till varför du kanske har fel.

Många företag tänker på Contact centers enbart som ett tillägg till deras vanliga tjänster. En extrafunktion i mängden som kanske kan vara bra att möjligen tänka på någon gång i framtiden. Något som man kan behöva när företaget har uppnått en viss omsättningssiffra, fått en viss marknadsandel eller nått en större publik.

Samtidigt sitter många företag med överväldigad personal som kämpar för att bemöta det behov företaget har idag. Kunder sätts i telefonkö på obestämd tid eller skickas mellan olika kontaktpersoner i sökandet på rätt svar. Både befintliga och nya kunder kan istället söka sig till konkurrenter där bemötandet gick snabbare och företaget förlorar därmed både intäkter och kundnöjdhet i processen.

Så om du tror att ett Contact center är något som bara kostar pengar, tänk igen.

Här får du 5 anledningar varför just ditt företag skulle kunna behöva ett Contact center.

Avancerad kundtjänst är en konkurrensfördel

Kunder tenderar att välja företag med bra kundservice, det är liksom inte raketforskning. Ett företag som har ett rykte om sig att ha dålig kundservice skrämmer snabbt bort nya och gamla kunder. Och visste du att det är upp till sju gånger billigare att behålla en nuvarande kund än att locka till sig nya köpare?

Hög kvalitet leder till lojala kunder

Varför har man egentligen kundsupport? Jo, för att skapa lojalitet hos kunderna. Att på ett proffsigt och effektivt sätt kunna hantera sina kunder, oavsett kanal, är nyckeln till att företag kan vara framgångsrika under lång tid.

En riktigt nöjd kund kan i sin tur bli varumärkes-ambassadör som sprider ditt goda rykte vidare och uppmuntrar andra att bli dina kunder. Denna typ av lojalitet är inget som kommer direkt utan är något som måste odlas fram. Exempelvis genom att leverera konstant bra service i ur och skur.

Din personal kan fokusera på vad som är viktigt

Med ett effektivt Contact Center kommer du kunna frigöra nyckelpersonal från att hantera redundanta problem i kundservice och låta dem fokusera på ditt företags kärnfunktion. Många gånger kommer samma problematik in via kundservice gång på gång. Genom att lägga upp en effektiv lösning kan frågor dirigeras till rätt person, lättare frågeställningar kan gå till junior personal medan de gamla rävarna får bita tag i de tuffare nötterna som ska knäckas. Personal får helt enkelt fokusera på det de gör bäst.

Outsourca ditt Contact center och få experter

För välrenommerade Contact centers är kundkontakt deras kärnkompetens. De har all fokus på att ge den bästa kundservicen och investerar mycket tid och pengar på att få servicen helt ”spot on”. Kvalificerad supportpersonal ser till att standarden du har satt upp hela tiden uppfylls och till och med överskrids. De investerar i den senaste tekniken och har regelbunden rapportering för att informera dig om hur agenterna utför sitt jobb.


Skalbart och enkelt

När dina tjänster ligger i molnet blir det enklare och enklare för dig att skala upp eller ner ditt Contact center för att passa ditt företags unika behov. Du kan lägga till fler ingångslinjer i perioder då volymen på samtal är högre och sedan minska igen i lugnare perioder.

Vill du veta mer om hur ett Contact center skulle kunna hjälpa ditt företag framåt? Kontakta någon av våra kunniga rådgivare så hjälper de dig vidare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *