Telekom i mobilspelsindustrin

I förra inlägget om Telekoms roll spelindustrin fokuserade vi främst på molnspel. Idag tar vi däremot en närmare titt på mobilspel. Med tanke på hur extremt expansiv denna marknad verkligen är, tycker jag att den förtjänar ett separat inlägg.

Mobilspel är det mest expansiva området i spelbranschen med över 2,2 miljarder spelare världen över. Det är värt att nämna att det under första kvartalet 2020 växte det i spelare från 1,2 till 1,76 miljarder på bara en månad. Detta är en otrolig ökning och den förväntas nå en topp på 2,6 miljarder i år. Dessutom använde konsumenterna under andra kvartalet 2020 över 19 miljarder dollar på mobilspel. Detta markerar ungefär 51% av spelindustrins totala intäkter

Bland de mest populära spelen är Candy Crush och Pokemon Go. Under 2016 lanserades det senare mobilspelet Pokemon Go. Ett augmented reality-spel som involverade att fånga och träna virtuella varelser på fysiska platser. Det laddades ner av mer än 500 miljoner människor inom ett år och sedan dess har mer än 1 miljard gett spelet en chans.

Telekom och mobilspel

Vad gör mobilspel så populärt?

Man skulle tro att den avancerade grafiken och de invecklade berättelserna som vanligtvis finns i konsol- eller PC-spel skulle ligga i framkant på marknaden. Men sanningen är att mobilspel tilltalar en mycket bredare demografi. Mer än 40% av mobilspelarna är faktiskt kvinnor, och detta skiljer sig från konsoler eller datorer som huvudsakligen består av män mellan 12-35 år.

Mobilspel är också mycket mer lätttillgängliga eftersom nästan alla äger en mobiltelefon jämfört med att köpa och vänta på den dyra och nya PS5 som smalnar av gruppen rejält. Demografin är därför mycket lättare att komma åt. Och inte bara det, men det är också busenkelt att bara ladda ner en app och komma igång.

Data är bränslet

År 2019 rapporterades det att mobilspel bestod av 33% av alla mobilnedladdningar och 10% av all tid spenderades på spel. 2020 såg vi att spelföretag samarbetade med telekomleverantörer för att ge användarna möjlighet att köpa extra data med möjlighet att skicka det till vänner och familj runt om i världen. Detta var oerhört populärt bland kunder som uppskattar oavbruten speltid. Dessutom är detta mycket relevant för multiplayer-spel där olika användare spelar samma spel från olika platser. Och om man får slut på data eller avbryts är hela teamet ute. Dessa datapåfyllningar är därför oerhört användbara när du spelar spel som den berömda Fortnite som drar otroligt mycket data och kan använda mellan 40 MB-100 MB per timme.

Mobilspel kommer utan tvekan fortsätta att expandera och med det kan vi förvänta oss mycket mer avancerade spel som kräver bättre anslutning och snabbare nedladdningshastighet. Något som bara Telekom kan leverera. Därför är det ett väl positionerat sätt att komma in på underhållningsmarknaden. Genom att kunna gå ihop med olika produktionsföretag för att skapa unika erbjudanden som tilltalar en mer mångsidig demografi. Och det kommer att bli intressant att se hur vanligt de blir när fältet expanderar i framtiden med 5G och AI som integrerade delar.

AR i mobilspel

PÅ tal om AI, har vi även sett fler AR-spel komma in på marknaden den senaste tiden och detta är något vi kan förvänta oss se mer av. Newzoo, en spelanalyskälla, fann att i IOS-spel faktiskt utgör 25% av AR App-nedladdningarna. Detta gör i princip spel till den mest populära kategorin på plattformen. Detta kräver dock fortfarande kringutrustning som blir mer framträdande på marknaden. Och när mer komplexa spel utvecklas kommer vi sannolikt att se ökade intäkter i mobila kringutrustning såväl som kommunikationsenheter som headset.

Telekom som partner och leverantör

Något som vi berörde i det senaste inlägget var hur telekom-spelare börjar samarbeta med spelföretag för att skapa unika erbjudanden för kunderna. Inom mobilspel kan detta tas till en ytterligare nivå där de kan ge kunderna tillgång till exklusiva utgåvor eller reklam för operatörer i spelet. Vi kommer sannolikt också att se mer av eSport-turneringar genom dessa typer av partnerskap med tanke på dess populäritet.

Vi börjar även se telekomleverantörer lansera sina egna unika spel och produkter. Detta är ett ganska outforskat territorium  och vi kan förvänta oss att fler tar del av detta nya område. Till exempel lanserade den indonesiska leverantören Telkomsel sitt mobilspel Shellfire, en online-arena och first-person-shooter. Operatören kunde också använda sitt eget distributionsnät för att marknadsföra spelet.

 

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *