6 telefonregler som ALLA borde känna till

Det finns en del saker som man helt enkelt inte bör göra när det kommer att använda telefonen bland folk. Etikett-regler som inte bör överskridas. Vi har listat de viktigaste telefonreglerna du bör tänka på när det kommer till etikett.

1 Lägg undan telefonen på mötet

Om mötet inte innebär en telefonkonferens så har telefonen inget på mötet att göra. Väntar du ett superviktigt samtal som inte kan vänta? Meddela då övriga deltagare om detta redan innan mötet och flagga för att du kan behöva smita ut en stund. Annars är telefonen på möten ett ”big no no”.

2 Fibbla inte med telefonen när du kör

I Sverige är det lag på att du inte får hålla telefonen i handen medan du kör. Men det är liksom ingen raketforskning att förstå att det är farligt att fokusera på något annat än vägen när du kör. Du utsätter inte bara dig, utan även dina medtrafikanter, för fara. Fokusera på vägen. Telefonen kan faktiskt vänta.

3 Ha inte telefonen uppe på matbordet

Det låter självklart, eller hur? Men trotts det så ligger de där. Telefonerna på bordet. Med skärmen vänd uppåt. Redo att ta uppmärksamhet från eventuell konversation när som helst. Väntar du på ett viktigt samtal så, åter igen, säg detta till den/de du äter med redan innan ni sätter er till bords. Är det inget viktigt som väntar så kan telefonen faktiskt stanna i handväskan eller fickan. Svårare än så är det inte!

4 Mobilsamtal i kollektivtrafiken är inte så trevligt

När man åker tåg, buss eller något annat transportmedel som du delar med flera medresenärer så är det ju fantastiskt att kunna lyssna på musik (i hörlurar självklart), kolla på ett Youtube-klipp eller varför inte läsa nyheterna. Men att sitta och föra högljudda samtal är inte lika trevligt. Det kan vara väldigt irriterande när man sitter på väg till jobbet, kl 07:43 en regnig oktobermåndag, och få lyssna på ett halvt samtal om vad en tjej du aldrig träffat gjorde i helgen. Självklart är det inget förbud på att prata i telefon när man åker kollektivtrafik men det är alltid trevligt om man visar hänsyn till de runt ikring dem. Vänta gärna med samtal och måste du ta samtalet, tala i en lagom samtalston och spara privata samtalsämnen till när du klivit av.

5 Tala inte i telefon medan du betalar

Enligt barsitapersonal på Starbucks är detta det mest irriterande beteendet hos café-kunder. När de talar i telefon medan de betalar. Generellt sett tror jag att folk är ganska dåliga på att lägga ner telefonen medan de står i kassan. Om det inte gäller något akut så är det faktiskt väldigt ohyfsat att fortsätta pladdra vidare medan man betalar. Säg till personen i telefonen att du ska betala och be dem vänta några sekunder. Inte så komplicerat alls.

6 Ha telefonen avstängd i kyrkor, teatrar eller liknande

I tempel eller kyrkor dit personer går för att få sinnesfrid är det inte så rogivande om en skrällig telefonsignal går igång. Så stäng gärna av telefonen på dessa typer av platser. Många använder dock telefonen för att ta trevliga bilder och om så är fallet kan man i alla fall sätta telefonen på ljudlös och gå ut om man behöver ta emot ett samtal. I mörka teatrar och biosalonger kan en lysande skärm vara väldigt störande, även om telefonen inte avger något ljud. Är föreställningen så pass tråkig att du vill kolla på telefonen, gå ut från salongen istället för att störa personerna runt omkring dig.

Detta var några regler som man borde följa för att uppehålla god telefon-etikett. Men har man grundtanken att man ska visa hänsyn över lag så kommer man långt.

Ett svar till “6 telefonregler som ALLA borde känna till

  1. Vad som är väldigt irriterande är när expediten i butikerna snackar i telefonen, dom kan även ta betalt o prata i telefon samtidigt, så på arbetsplatsen ska telefonen inte vara med, om det inte gäller jobb förstådd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *