Softphone

Hur installerar jag min softphone?

För att installera din softphone, surfa in på tele.unotelefoni.se (om du är fd. Uno kund) eller bc.solus.se/login (om du är fd. Solus kund) i webben och logga in med dina inloggningsuppgifter som du fått. Klicka därefter på applikationer, därefter på ladda ner softphone (till Windows eller MAC).

Hur ställer jag in så att ljudet inte kommer ur datorn när jag pratar i min softphone?

Välj ditt headset i drop-down listan över ljudingång och ljudutgång. Ringsignal bör vara datorns högtalare för att du ska höra när det ringer om du inte har headsetet på dig hela tiden.

Om du har problem med att datorn byter ljudenhet kan det bero på att den annan är standardenhet på datorn, kontrollera dina standardenheter under inställningar -> ljud. Standardenheten ändras ibland om man drar ur sladden/usb-enheten till ditt headset och kopplar in den igen.

Hur kopplar jag samtal i softphone?

Samtal kopplas via drag & drop teknik. För muspekaren över ditt pågående samtal som är markerat i grönt i listan över aktiva samtal och dra samtalet till önskad person i listan.

Steg 1



Steg 2



Steg 3



 

Varför ringer inte min softphone när mobilen är avstängd?

När någon ringer på ditt fasta telefonnummer kopplar Soluno ut samtalet enligt dina inställningar i växeln, standard är att växeln kopplar samtalet till din softphone och din mobiltelefon samtidigt. Om din mobiltelefon är avstängd kommer samtalet gå direkt till röstbrevlådan för ditt mobilabonnemang. För Soluno ser svaret från din röstbrevlåda likadant ut som om du skulle trycka på den gröna luren i din telefon och svara. Det här sker så pass fort så samtalet oftast inte hinner ringa i din softphone innan din röstbrevlåda svarar.

Lösning: Vill du kunna stänga av din mobil och vara tillgänglig på din softphone kan vi ändra så at det först ringer på din softphne och sen på din mobil. Då hinner du svar på inkommande samtal innan din röstbrevlåda tar samtalet. Se även avsnittet om ”Röstbrevlåda” om du vill använda en röstbrevlåda istället för att ha en separat på mobilen. Kontakta Solunos support så hjälper de dig med inställningarna.

Jag har glömt mitt lösenord/användarnamn till Soluno, hur gör jag nu?

För att återställa endast ditt lösenord kan du använda: https://tele.unotelefoni.se/forgot-pwd (som fd. Uno kund) eller https://bc.solus.se/forgot-pwd (som fd. Solus kund)

Har du glömt användarnamn och lösenord så kan du som administratör loggar du in på Min Sida och väljer ”Administratörsvy” och därefter ”Användaradministration” och ”Användare”.

Här kan du söka på personens namn för att få fram användarnamn samt möjlighet att återställa lösenordet.

När nytt lösenord valts behöver du trycka på spara längst ned på sidan för att ändringarna ska träda i kraft.

Har du inte tillgång till administratörens rättigheter går det alldeles utmärkt att maila till support@soluno.se eller ringa oss på 08-120 100 50 så hjälper vi dig med dina användaruppgifter.

Varför tappar min softphone kontakten med med mitt headset?

Soluno softphone känner konstant av om ditt headset är inkopplat i datorn. Om din dator går ner i viloläge för att du inte använder den på en stund är det vanligt för vissa USB-headset att de tappar kontakten med datorn i viloläget. Därför tror datorn att headsetet inte är inkopplat och Softphone får inte kontakt med ditt headset.

Lösning: Ändra dina energiinställningar på datorn.

För Windows genomför du inställningar under kontrollpanelen -> Energialternativ -> Ändra datorinställningarna för strömsparläge och ändra så att skärmsläckaren blir aktiv istället för strömsparläge.

För MAC är det via ”Äpplet” -> Systeminställningar -> Strömsparare -> Strömadapter -> Se till att bocka i ”Förhindra att datorn automatiskt försätts i viloläge när skärmen är avstängd”.

Om du vill att datorn ska vara i strömsparläge så kan du lösa det genom att återansluta till ditt headset när datorn kommit igång (Detta genom att dra ur och stoppa i sladden/USB-enheten till ditt headset igen).