Mobil växel

Hur kommer jag igång med min mobila växel?

Om du har mobillicens och vill komma igång med Soluno mobil behöver du ett välkomst-sms. För att få ett sådant surfar du in på tele.unotelefoni.se (som fd. Uno kund) eller https://bc.solus.se/login (som fd. Solus kund) och loggar in med dina inloggningsuppgifter, väljer ”Applikationer” och därefter ”Skicka installations-SMS igen”. När du mottagit ditt välkomst-SMS trycker du på länken för att komma följande landningssida med enkla instruktioner för att slutföra installationen.

Om du redan laddat ner appen via App Store eller Play Store så väljer du ”Konfigurera” för att appen ska fungera.

Hur kopplar jag samtal med Solunos app?

Med appen kan du välja om du vill koppla samtal bevakat eller direkt. När du har ett pågående samtal går du in i Soluno-appen och väljer den person i din kontaktlista som du vill koppla samtal till. Väl inne på kontakten får du valmöjlighet att koppla direkt eller övervakat.

 

Hur ringer jag via wifi?

Du behöver kontakta Soluno Support i god tid innan du vill använda funktionaliteten för att få rätt regler på din användare. Att ta emot samtal över wifi räknas som ett softphone-samtal i ringreglerna på användaren i växeln. För att kunna aktivera tjänsten krävs det att du har både mobil- och softphonelicens.

I appen kan du välja att ringa över Wi-Fi vilket gör att du kan spara mycket pengar om du framförallt befinner dig utomlands. Aktiveringen är mycket simpel och görs direkt i appen. Hur man gör det skiljer sig en aning beroende på om du har en iOS- eller Androidenhet.

Iphone

Öppna Soluno appen, svep höger så att du får fram inställningar.

Välj ”Endast Voip” och Logga in.

Nu är du redo att ringa via Wi-Fi, det enda kravet är att du ringer direkt genom appen.

Android

Öppna Soluno appen, svep höger så att du får fram inställningar. Välj VoIP-läge:

Välj därefter ”Endast Wifi” och tryck Logga in, så är du igång.

Säkerställ att det fungerar genom att sätta din telefon på flygplansläge med Wi-Fi på och prova att ringa ett samtal.

Kan man se om ett samtal har ringt på växelnumret eller min egna anknytning i mobilen?

Ja, vi kan ställa in så att samtal som kommer från växeln visar ert växelnummer eller exempelvis två siffror innan inringande numret. Om du vill se växelnumret kommer vi spara informationen om vem som har ringt i din samtalshistorik på webben.

Samtalshistoriken hittar du på din användarsida. Kontakta din administratör på företaget eller Soluno Support så ställer de in nummervisningen för växelnumret åt er.