Administrera växel

Hur ändrar jag växelns öppettider?

För att förändra öppettider i svarsgrupper / distributionsgrupper kan man använda schemafunktionen i växeln och för detta krävs det att man är schemaadministratör och har rättigheter att göra förändringar i företagets växel (användaren ska vara med i en grupp som har schema rättigheter under ”Användargrupper”).

Surfa in på tele.unotelefoni.se och logga in med dina användaruppgifter. Gå därefter till ”Användarvy” och välj ”Scheman”. Här visas namn, nummer och grupptyp.
När man klickat på en grupp att administrera kommer nedan ruta upp, här gör du inställningar för den specifika gruppen.

- Om man vill stänga gruppen en specifik dag trycker man på lägg till, namnger händelsen och anger om den ska upprepas (går tex att använda för öppettiderna om man väljer per vecka.)
- Om den ska gälla mellan ett datumintervall fyller man i datumintervallet och från tiden och till tiden som den ska gälla.
- Välj meddelande om det ska spelas ett och vad som ska hända i gruppen under perioden. Tryck därefter på spara för att förändringarna ska träda i kraft.

Hur spelar jag in ett nytt välkomstmeddelande till växeln?

För att spela in en ny ljudfil kan man:

Ringa 08-120 100 64 och följa rösten, spela in röstmeddelandet och sedan lägga på för att avsluta inspelningen. Därefter skickar vi ut filen till er för avlyssning.

Eller:

Logga in på Mina sidor, välj Administratörsvy och därefter Organisation och Röstmeddelanden. Här kommer ni se alla era ljudfiler och tar ni er längst ned på sidan kommer ni till ”Nytt röstmeddelande” – Tryck där så kommer ni hit:

Hur hänvisar jag mig i Solunos olika verktyg?

Hänvisningen görs med ett enkelt knapptryck i en grafisk vy. Möjlighet finns även att hänvisa sig genom tonval där man ringer 556 och får 9 stycken val upplästa. T.ex. tryck 1 för möte och tryck 0 för tillgänglig.

Kan man ställa in tid och datum för specifik hänvisning?

Ja, hänvisningar kan antingen göras manuellt eller läggas in tidsanpassade manuellt eller genom synkronisering till din Outlook-kalender. Är dem tidsanpassade, t.ex. lunch mellan 12.00-13.00, ändras din hänvisning i Soluno per automatik efter den tid som ställts in. Hänvisningen går automatiskt tillbaka till status "Tillgänglig", när en sluttid har passerats.

Tjänsten för synkronisering heter Kalenderkoppling och kan beställas via Soluno support.