Soluno

Växel

Om du inte hittar svaret på din fråga här så är du varmt välkommen att kontakta oss:

support@soluno.se
Stockholm: +468-120 100 50
Göteborg: +467- 71 720 720

Hur installerar jag min softphone?

För att installera din softphone, surfa in på tele.unotelefoni.se (om du är fd. Uno kund) eller bc.solus.se/login (om du är fd. Solus kund) i webben och logga in med dina inloggningsuppgifter som du fått. Klicka därefter på applikationer, därefter på ladda ner softphone (till Windows eller MAC).

Hur ställer jag in så att ljudet inte kommer ur datorn när jag pratar i min softphone?

Välj ditt headset i drop-down listan över ljudingång och ljudutgång. Ringsignal bör vara datorns högtalare för att du ska höra när det ringer om du inte har headsetet på dig hela tiden.

Om du har problem med att datorn byter ljudenhet kan det bero på att den annan är standardenhet på datorn, kontrollera dina standardenheter under inställningar -> ljud. Standardenheten ändras ibland om man drar ur sladden/usb-enheten till ditt headset och kopplar in den igen.

Hur kopplar jag samtal i softphone?

Samtal kopplas via drag & drop teknik. För muspekaren över ditt pågående samtal som är markerat i grönt i listan över aktiva samtal och dra samtalet till önskad person i listan.

Steg 1



Steg 2



Steg 3



 

Varför ringer inte min softphone när mobilen är avstängd?

När någon ringer på ditt fasta telefonnummer kopplar Soluno ut samtalet enligt dina inställningar i växeln, standard är att växeln kopplar samtalet till din softphone och din mobiltelefon samtidigt. Om din mobiltelefon är avstängd kommer samtalet gå direkt till röstbrevlådan för ditt mobilabonnemang. För Soluno ser svaret från din röstbrevlåda likadant ut som om du skulle trycka på den gröna luren i din telefon och svara. Det här sker så pass fort så samtalet oftast inte hinner ringa i din softphone innan din röstbrevlåda svarar.

Lösning: Vill du kunna stänga av din mobil och vara tillgänglig på din softphone kan vi ändra så at det först ringer på din softphne och sen på din mobil. Då hinner du svar på inkommande samtal innan din röstbrevlåda tar samtalet. Se även avsnittet om ”Röstbrevlåda” om du vill använda en röstbrevlåda istället för att ha en separat på mobilen. Kontakta Solunos support så hjälper de dig med inställningarna.

Hur kommer jag igång med min mobila växel?

Om du har mobillicens och vill komma igång med Soluno mobil behöver du ett välkomst-sms. För att få ett sådant surfar du in på tele.unotelefoni.se (som fd. Uno kund) eller https://bc.solus.se/login (som fd. Solus kund) och loggar in med dina inloggningsuppgifter, väljer ”Applikationer” och därefter ”Skicka installations-SMS igen”. När du mottagit ditt välkomst-SMS trycker du på länken för att komma följande landningssida med enkla instruktioner för att slutföra installationen.

Om du redan laddat ner appen via App Store eller Play Store så väljer du ”Konfigurera” för att appen ska fungera.

Hur kopplar jag samtal med Solunos app?

Med appen kan du välja om du vill koppla samtal bevakat eller direkt. När du har ett pågående samtal går du in i Soluno-appen och väljer den person i din kontaktlista som du vill koppla samtal till. Väl inne på kontakten får du valmöjlighet att koppla direkt eller övervakat.

 

Hur ringer jag via wifi?

Du behöver kontakta Soluno Support i god tid innan du vill använda funktionaliteten för att få rätt regler på din användare. Att ta emot samtal över wifi räknas som ett softphone-samtal i ringreglerna på användaren i växeln. För att kunna aktivera tjänsten krävs det att du har både mobil- och softphonelicens.

I appen kan du välja att ringa över Wi-Fi vilket gör att du kan spara mycket pengar om du framförallt befinner dig utomlands. Aktiveringen är mycket simpel och görs direkt i appen. Hur man gör det skiljer sig en aning beroende på om du har en iOS- eller Androidenhet.

Iphone

Öppna Soluno appen, svep höger så att du får fram inställningar.

Välj ”Endast Voip” och Logga in.

Nu är du redo att ringa via Wi-Fi, det enda kravet är att du ringer direkt genom appen.

Android

Öppna Soluno appen, svep höger så att du får fram inställningar. Välj VoIP-läge:

Välj därefter ”Endast Wifi” och tryck Logga in, så är du igång.

Säkerställ att det fungerar genom att sätta din telefon på flygplansläge med Wi-Fi på och prova att ringa ett samtal.

Kan man se om ett samtal har ringt på växelnumret eller min egna anknytning i mobilen?

Ja, vi kan ställa in så att samtal som kommer från växeln visar ert växelnummer eller exempelvis två siffror innan inringande numret. Om du vill se växelnumret kommer vi spara informationen om vem som har ringt i din samtalshistorik på webben.

Samtalshistoriken hittar du på din användarsida. Kontakta din administratör på företaget eller Soluno Support så ställer de in nummervisningen för växelnumret åt er.

Vilka IP telefoner supportrar Soluno?

Telefoner köpta av Soluno är förkonfigurerade att fungera med den användare som telefonen är beställd för.

Modeller vi har support för är:

  • Snom 300- och 700 serien

  • Mitels fasta telefoner i 68xx serien

  • Gigaset, N510 IP Pro, N720 IP

  • Snom Meeting point

Jag kan inte ringa eller ta emot samtal, vad kan jag göra?

Kontrollera att basstationen/den fasta telefonen får IP adress, det behövs för att felsöka telefonen. Om den inte får IP adress fungerar telefonen inte.

Börja med att starta om både basenhet och den fasta telefonen för att se om den får en IP Adress efter det (ta ut både strömkabel och nätverkskabel), om den inte får en IP adress nu behöver du prata med den som är ansvarig för ert nätverk.

Om din telefon är uppkopplad mot ett annat nätverk och får en IP adress men ändå inte fungerar behöver ni ha en annan enhet (t.ex. en dator) på samma nätverk som supporten kan fjärrstyra för att se vad för typ av fel det är med din fasta telefon.

Innan kontakt med Soluno support behövs följande:

  • En dator eller annan enhet i samma nätverk som telefonen som vi kan fjärrstyra

  • Ett fjärrstyrnings-ID, hämta programmet här, och IP adressen till basen/fasta telefonen.

  • IP adress till basenheten/den fasta telefonen

Behöver jag ha två separata röstbrevlådor?

I en mobil växel har du som standard två röstbrevlådor, en på ditt mobilabonnemang och en som hör ihop med ditt fasta telefonnummer. Det kan lätt bli förvirrande och irriterande. Med Soluno kan du välja att endast använda en röstbrevlåda till båda dina nummer oavsett vilken operatör du har på mobilen. Det ger även möjlighet att spela upp dina hänvisningar för de som ringer in även när de ringer på ditt mobilnummer.

Soluno support hjälper dig med att göra inställningarna som krävs för att endast använda en röstbrevlåda. Kontakta Soluno support här.

Hur kommer jag igång med min röstbrevlåda?

Din röstbrevlåda når du genom att ringa till 555 (Softphone och IP-telefoner) eller ert nya röstbrevlådenummer (Soluno Mobil). Är du osäker på vilket ert röstbrevlådenummer är kontaktar du administratören på ert företag.

Första gången du ringer till din röstbrevlåda, eller om du inte har några nya meddelanden, kommer du mötas av en röst som beskriver följande meny för dig.

Under tiden ett meddelande spelas upp kan du trycka på följande menyval för att hantera meddelandet.

Jag har glömt mitt lösenord/användarnamn till Soluno, hur gör jag nu?

För att återställa endast ditt lösenord kan du använda: https://tele.unotelefoni.se/forgot-pwd (som fd. Uno kund) eller https://bc.solus.se/forgot-pwd (som fd. Solus kund)

Har du glömt användarnamn och lösenord så kan du som administratör loggar du in på Min Sida och väljer ”Administratörsvy” och därefter ”Användaradministration” och ”Användare”.

Här kan du söka på personens namn för att få fram användarnamn samt möjlighet att återställa lösenordet.

När nytt lösenord valts behöver du trycka på spara längst ned på sidan för att ändringarna ska träda i kraft.

Har du inte tillgång till administratörens rättigheter går det alldeles utmärkt att maila till support@soluno.se eller ringa oss på 08-120 100 50 så hjälper vi dig med dina användaruppgifter.

Hur ändrar jag växelns öppettider?

För att förändra öppettider i svarsgrupper / distributionsgrupper kan man använda schemafunktionen i växeln och för detta krävs det att man är schemaadministratör och har rättigheter att göra förändringar i företagets växel (användaren ska vara med i en grupp som har schema rättigheter under ”Användargrupper”).

Surfa in på tele.unotelefoni.se och logga in med dina användaruppgifter. Gå därefter till ”Användarvy” och välj ”Scheman”. Här visas namn, nummer och grupptyp.
När man klickat på en grupp att administrera kommer nedan ruta upp, här gör du inställningar för den specifika gruppen.

- Om man vill stänga gruppen en specifik dag trycker man på lägg till, namnger händelsen och anger om den ska upprepas (går tex att använda för öppettiderna om man väljer per vecka.)
- Om den ska gälla mellan ett datumintervall fyller man i datumintervallet och från tiden och till tiden som den ska gälla.
- Välj meddelande om det ska spelas ett och vad som ska hända i gruppen under perioden. Tryck därefter på spara för att förändringarna ska träda i kraft.

Hur spelar jag in ett nytt välkomstmeddelande till växeln?

För att spela in en ny ljudfil kan man:

Ringa 08-120 100 64 och följa rösten, spela in röstmeddelandet och sedan lägga på för att avsluta inspelningen. Därefter skickar vi ut filen till er för avlyssning.

Eller:

Logga in på Mina sidor, välj Administratörsvy och därefter Organisation och Röstmeddelanden. Här kommer ni se alla era ljudfiler och tar ni er längst ned på sidan kommer ni till ”Nytt röstmeddelande” – Tryck där så kommer ni hit:

Hur hänvisar jag mig i Solunos olika verktyg?

Hänvisningen görs med ett enkelt knapptryck i en grafisk vy. Möjlighet finns även att hänvisa sig genom tonval där man ringer 556 och får 9 stycken val upplästa. T.ex. tryck 1 för möte och tryck 0 för tillgänglig.

Kan man ställa in tid och datum för specifik hänvisning?

Ja, hänvisningar kan antingen göras manuellt eller läggas in tidsanpassade manuellt eller genom synkronisering till din Outlook-kalender. Är dem tidsanpassade, t.ex. lunch mellan 12.00-13.00, ändras din hänvisning i Soluno per automatik efter den tid som ställts in. Hänvisningen går automatiskt tillbaka till status "Tillgänglig", när en sluttid har passerats.

Tjänsten för synkronisering heter Kalenderkoppling och kan beställas via Soluno support.

Varför tappar min softphone kontakten med med mitt headset?

Soluno softphone känner konstant av om ditt headset är inkopplat i datorn. Om din dator går ner i viloläge för att du inte använder den på en stund är det vanligt för vissa USB-headset att de tappar kontakten med datorn i viloläget. Därför tror datorn att headsetet inte är inkopplat och Softphone får inte kontakt med ditt headset.

Lösning: Ändra dina energiinställningar på datorn.

För Windows genomför du inställningar under kontrollpanelen -> Energialternativ -> Ändra datorinställningarna för strömsparläge och ändra så att skärmsläckaren blir aktiv istället för strömsparläge.

För MAC är det via ”Äpplet” -> Systeminställningar -> Strömsparare -> Strömadapter -> Se till att bocka i ”Förhindra att datorn automatiskt försätts i viloläge när skärmen är avstängd”.

Om du vill att datorn ska vara i strömsparläge så kan du lösa det genom att återansluta till ditt headset när datorn kommit igång (Detta genom att dra ur och stoppa i sladden/USB-enheten till ditt headset igen).