Soluno tar integrationen med Teams till en ny nivå

Nu var det ett tag sedan vi släppte vår första version av integreringen med Teams. En integration som innebar att användarna fick funktionaliteten från vår molnväxel direkt in i Teams. Men nu tyckte vi att det var dags att ta detta till nästa nivå.

Den första versionen

Man har länge kunnat ringa samtal med Teams. Med gratisversionen av MS Teams kan man ringa till de interna kontakterna och med telefonitillägget så kan man nå ut till externa nummer. Men det hade länge efterfrågats en mer komplex funktionalitet och operatörsintegrationer för att förbättra funktionen för slutanvändaren.

Teams egen telefonilösning saknar mobilintegration och de kraftfulla växelfunktioner vi är vana vid idag. Det är här som Solunos integration, Teams Telephony, kom in och stärkte upp samarbetsverktyget. I vår första version så låg magin bakom kulisserna och var därför inget som direkt syntes speciellt mycket i själva gränssnittet. Det var fokus på funktionaliteten i tekniken som skulle hjälpa våra kunder i sin arbetsdag. Men nu vill vi ta det hela till en ny nivå.

Soluno Teams Telephony 2.0

Vårt mål var att bygga in de vanligaste växelfunktionerna man som användare sköter i sin mobilapp eller softphone direkt in i Teams eget gränssnitt. På så sätt utökar vi funktionaliteten i vår integration och användaren slipper arbeta i flera olika gränssnitt.

Interfaces Teams Telephony

Samtals-ID

En funktion, som för många kan vara väldigt viktig i deras arbetsdag, är valet av samtals-ID. Vilket nummer du ringer ut på, om det är ditt mobilnummer, fastnätsnummer eller gruppnummer, kan vara avgörande om kunden ens svarar eller ej. Detta är även något många byter flera gånger om dagen. Därför är detta en av de sakerna som har lagts med i vår nya version av integrationen med Teams.

Skicka SMS

Det är inte alltid den effektivaste lösningen att ringa. Om du vet att någon sitter upptagen i samtal eller möte kan ett SMS vara ett mycket snabbare sätt att få fram det du ville säga. I vår nya version kan du nu skicka SMS direkt till båda interna och externa kontakter.

Hantera svarsgrupper

Nu kan du även logga in och ut ur svarsgrupper. Du kan även enkelt se hur många som är inloggad i svarsgrupperna direkt i Teams. På så sätt kan du och dina kollegor alltid vara säkra på att era viktiga kanaler har nog med bemanning.

Lyssna på röstmeddelanden

Vi har även byggt in en funktion så du kan lyssna på dina röstmeddelanden direkt i Teams samarbetsverktyg. Spela upp, ladda ner eller släng olika röstmeddelanden, allt direkt från Teams-gränssnittet.

Hänvisning

Om du vill slippa öppna en annan app för att sätta din linje i hänvisning så kan du nu sammankoppla dina statusar i Teams mot hänvisning i växeln. När du är till exempel ändrar din status till upptagen i Teams ändras din hänvisning i växeln automatiskt.

Vi på Soluno jobbar ständigt på att utveckla och förfina våra integrationer så de fortsätter att vara relevanta för våra slutanvändare. Detta gäller självklart alla våra integrationer och även våra egenbyggda tjänster. På så sätt hoppas vi att kunna framtidssäkra både vårt, men även våra kunders, företag.

Av Mattias Holmberg
Product Manager Integrations

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website