Hemligheten till smarta samtalsanalyser

Har du funderat på hur vissa företag blir så bra när det kommer till support?

Att ha en kunnig och engagerad personal är självklart en superviktig del i det hela. Men något annat som är extremt viktigt är information. Information om kunden som ringer in och information om hur kommunikationsmönstren till just ditt företag ser ut. Information är makt och ju mer information du har tillgång till, desto mer precisa beslut kan du ta gällande företagets växel, bemanning och öppettider.

Traditionell fast telefoni håller sakta på att dö ut och byts istället mot smarta molnbaserade telefonväxlar. Något som förefaller sig ganska naturligt då allt fler system blir molnbaserade. Och med den nya virtuella tekniken kommer en uppsjö av smarta funktioner som du kan lägga ovanpå din företagstelefoni för att få en mer holistisk vy över hur ditt företag kommunicerar med era kunder.

Samtalsanalyser i realtid

Samtalsanalyser är något som virtuella telefonväxlar kan tillhandahålla på ett nytt och integrerat sätt. Med denna teknik kan du följa ditt företags samtalsmönster i realtid, då kan du se vad som händer precis nu. Att analysera historisk data kan hjälpa dig att ta övergripande beslut kring er företagstelefoni men om du också kan se vad som händer här och nu så kan du snabbt agera där förändring krävs.

Många ledare och chefer är tveksamma i att investera i system för samtalsanalyser då att de är oroliga att de kommer få mängder med invecklade siffror som kommer att ta tid att sätta sig in i och analysera. Men faktum är att dessa typer av analyser oftast är genomarbetade och väldesignade så att de ska vara omedelbara att förstå. I det flesta fall tar det bara några minuter att komma igång och lära sig den här typen av tjänster.

Solunos egna tjänster för samtalsanalyser

Vi på Soluno var tidiga ut på marknaden med vår molnbasede växel, något som har gett oss många års erfarenhet inom ämnet. Baserat på dessa erfarenheter, både erfarenheter från våra egna upplevelser och de vi fått lära oss från kunder, så har vi byggt egna tjänster för samtalsanalyser. På så sätt har vi kunnat skapa produkter som vi vet att vi själva vill använda.

Callboard – ta tempen på er telefoni 

Hur fungerar er telefoni just nu? Utan rätt verktyg kan detta vara extremt svårt att svara på. Och visst kan det vara fantastiskt att sitta och grotta ner sig samtalslistor och få ut viktig statistik till KPI:er och liknande. Men tänk att kunna se, i realtid, hur just er telefoni fungerar. Det var drömmen vi själva hade och det var därför vi byggde tjänsten Callboard.

Callboard är, som namnet indikerar, en virtuell anslagstavla där du kan följa allt som har med företagets samtal att göra. Du kan, direkt i gränssnittet, se vilka samtal som är aktiva just nu. Vem som ringde vem, hur länge personen som ringde fick vänta på svar och hur länge samtalet pågick. Du kan se om samtalet kopplades och i så fall, vem det kopplades till. Här kan du alltså se, i realtid, hur telefonin fungerar på just ditt företag.

Utöver samtalslistan så kan du välja att visa upp till fyra statistikboxar med samlad information om olika svarsgrupper. Se antal inkommande samtal, antal missade, antal utringda och så vidare.

Det som kanske är mest populärt bland våra kunder är topplistan. Här kan dina kollegor tävla mot varandra och det blir extra tydligt vem som presterar bra just idag. Du kan välja om du vill visa en eller två svarsgrupper och du kan välja att mäta inkommande eller utgående samtal. En perfekt lösning för företag som vill jobba med gamification och sporra sina kollegor lite extra genom tävlingar.

Callboard ingår i Analytics

Funktionen Callboard ingår i tilläggspaketet Analytics. I detta paket får du även Wallboard och Reports, två funktioner som, tillsammans med Callboard, ger dig all information du behöver för att kunna ta fler datadrivna beslut om din kundservice och telefoni. Vill du läsa mer Analytics? Då hittar du mer information här.

Av Elin Gunnarsson
Content Manager
I en tid av "det måste hända nu" är det av yttersta vikt att ha rätt kommunikationslösningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website