Hur erat supportteam kan använda Slack – 6 användbara tips

Vad är Slack – och hur passar det till ett supportteam?

Slack är ett otroligt populärt samarbetsverktyg och implementeras i allt fler företag och supportteam. Det används framförallt på grund av sin smarta chattfunktion, där du kan välja att chatta privat med några få bestämda individer, eller chatta öppet och ställa frågor till hela organisationen. I chatten kan du även dela dokument och starta konversationer under specifika inlägg. Utöver detta finns det flertal funktioner såväl som användbara integrationer som kan läggas till.

Även om Slack inte nödvändigtvis skapades för att chatta direkt med kunder, är vi övertygade om att det passar utmärkt för kundtjänst. Av denna anledning valde vi att skapa en integration mot Slack med vår plattform. Slack kan framförallt hjälpa att förstärka ditt teams mottaglighet såväl som samarbete. Något som är A och O i kundtjänst. Nedan har vi listat våra bästa tips till hur du använder Slack för att förstärka er support.

1. Anslut erat supportteams helpdesk-lösning

Slack har en rad integrationer för att underlätta för supportteam. Men det är framförallt användbart att ansluta sin helpdesk lösning. Slack har idag stöd för exempelvis Help Scout, Groove och Zendesk. Vi nyttjar Zendesk på Soluno och fördelen med detta ligger i att vårt supportteam får notifikationer direkt i Slack vid nya ärenden eller frågor från kunder. Därefter kan teamet enkelt kunna chatta och samarbeta för att lösa ärendet.

2. Anslut erat supportteams chatt

I dagsläget finns olika integrationer i Slack som tillåter er att chatta med kunder via hemsidan eller applikationer. Ett bra exempel är integration Userlike som har en ”Chat Butler”. Denna gör det möjligt för erat supportteam att alltid vara online och kan ta emot ärenden när alla kollegor är upptagna. Boten samlar in frågor och notifierar ditt team genom Slack. Boten skickar sedan chatten vidare till den som besvarat frågan. Denna integration notifierar även i Slack-kanaler när en chatt påbörjats, eller när du exempelvis fått en ny rating.

Detta innebär vidare att du kan skapa en sömlös introduktion för kunder på hemsidan, där Chat Butler välkomnar dom, tar emot frågor och kontaktuppgifter, samtidigt som den skickar notifikationer genom er kanal. Och om alla upptagna, skapar Chat Butler ett ärende av frågan.

3. Anslut er telefoni

Vid det här laget kan vi nog gemensamt säga att Slack är ett bra verktyg för kundservice. Men för att lyfta det ännu en nivå finns det även möjlighet att integrera sin telefoni och skapa en fullfjädrad lösning för support. Precis som i chatt, är kontakt över telefon väsentligt för att interagera med kunder.

Det är här Solunos integration kommer in i bilden. Genom att integrera Slack med vår plattform får ni utöver telefoni in viktiga funktioner, så som linjestatus och SMS-funktion, från växeln – direkt in i Slack.

  • Med linjestatus kan du enkelt ha koll på vilka kollegor som är tillgängliga eller upptagna. Det kommer även synas om du exempelvis är på lunch eller semester.
  • Med Callback kan du enkelt via kortkommando eller en kapp, ringa upp en kollega eller extern kontakt du chattar med.
  • Du kan enkelt skicka SMS direkt från Slack. Skriv ett kortkommando eller knappen och skriv bara sedan in telefonnumret och ditt meddelande. För mottagaren kommer detta se ut som ett helt vanligt SMS.

Slack Telephony with Soluno

4. Håll er uppdaterade om vad era kunder tycker och tänker

Det finns även flera integrationer som låter ert team hålla koll på omdömen från era kunder genom NPS. NPS mäts genom att ställa en fråga till kunder om hur stor chansen är att de skulle rekommendera erat företag till exempelvis en kompis eller kollega. Och genom att ansluta detta till Slack har ni möjlighet att få in resultat i realtid. Det finns flera olika integrationer för detta och vi rekommenderar att kika in på Slacks sida för att läsa mer.

5. Anslut era sociala medier

Slack är även integrerat med flera av de mest populära sociala medier-plattformarna. Detta kan hjälpa er att förstärka erat supportteams tillgänglighet genom att få notifikationer när kunder skriver till er. Det finns exempelvis en väldigt bra integration som heter MailClark som låter er chatta direkt via sociala medier i Slack. Det har även in inbyggd smart e-mail funktion som ger er notiser vid nya mail och låter er svara och arkivera externa email eller meddelanden direkt i Slack. Ni kan även sortera inboxar per avdelning för att meddelanden enkelt ska skickas till den som kan ärendet bäst.

6. Anslut era CRM-system

Något som är otroligt viktigt i kundtjänst är att kunderna har tagit sig igenom köpresan för att faktiskt bli kunder. Det är här CRM-system kommer in i bilden. Det finns exempelvis en integration med populära verktyget Salesforce. Denna integration tillåter ert team att kommunicera i realtid mellan Slack och Salesforce. Ni kan exempelvis söka I era Salesforce-instanser och dela dessa resultat i Slack. Detta innebär i sin tur att ni kan öka er produktivitet och ert samarbete över flera plattformar.

Detta är bara några få tips över hur ni kan använda Slack för ert supportteam. Vill ni veta mer om vad Slack är och hur vi kan integrera er telefoni kan ni klicka på knappen nedan så hjälper vi till!

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website