Samtal väntar – vad innebär funktionen och hur aktiverar jag den?

Ibland vill man få veta om någon försöker få tag på en, även när man sitter upptagen i ett annat samtal. Kanske sitter man i samtal under stora delar av arbetsdagen eller kanske så väntar man på ett samtal som man absolut inte får missa.

Samtal väntar är en funktion som du kan aktivera i din telefon. Funktionen innebär alltså att du blir meddelad om någon försöker ringa dig när du sitter upptagen i ett annat samtal.

Samtal väntar Call waiting

Hur fungerar funktionen?

Om någon ringer dig när du sitter i ett annat samtal får du som mottagare höra två diskreta toner. Då kan välja om du vill pausa det pågående samtalet för att ta det inkommande. Funktionen fungerar på de flesta smartphones idag, även många fasta telefoner och softphones har lösningen.

Har du inte funktionen aktiverad så kommer personen som försöker nå dig höra en upptaget-ton när du sitter i ett annat samtal. Har du funktionen aktiverad så kommer ingen upptaget-ton, utan det kommer att ringa som vanligt för den som försöker nå dig.

Har du en telefon med en display, exempelvis en smartphone, så kan du oftast se vem det är som ringer när du har funktionen aktiverad. På så sätt blir det lättare att välja om du vill ta det nya samtalet eller stanna i det befintliga.

Hur aktiverar jag Samtal väntar?

Aktivera Samtal väntar för iPhone
  • Klicka på appen för Inställningar.
  • Välj Telefon.
  • Välj Samtal väntar.
  • Aktivera Samtal väntar.

 

Aktivera Samtal väntar för Android
  • Klicka på Telefonknappen.
  • Klicka på Mer.
  • Välj Inställningar.
  • Klicka på Fler inställningar/Kompletterande tjänster.
  • Aktivera Samtal väntar.

 

Aktivera funktionen i Solunos växel

Har du Solunos växel så krävs ytterligare ett steg för att aktivera Samtal väntar. Detta beror på att Solunos växelfunktioner går före telefonens egna inställningar. Men det är enkelt att lösa det så att funktionen fungerar som den ska. Den eller de som är administratör för växeln kan fixa detta direkt i MySoluno på några minuter.

Aktivera funktionen i MySoluno
  • Surfa in på mysoluno.se
  • Klicka på Användare.
  • Sök upp den användare som vill ha funktionen.
  • Klicka på penn-ikonen för att redigera användaren.
  • Klicka på knappen ”Lägg till ny grupp”.
  • Klicka på den nya rutan som kom upp och välj Samtal väntar.
  • Spara dina ändringar genom att klicka på Spara.

Om du saknar valet att lägga till Samtal Väntar i MySoluno – skicka då ett mail till vår support så lägger vi till valmöjligheten för er!

 

Senast uppdaterad Oktober 2020

Av Elin Gunnarsson
Content Manager
I en tid av "det måste hända nu" är det av yttersta vikt att ha rätt kommunikationslösningar.

2 responses to “Samtal väntar – vad innebär funktionen och hur aktiverar jag den?

    1. Hej Kristina, är det möjlighet till inloggning i MySoluno du tänker på? För att få inlogg i MySoluno så måste man vara administratör. På grund av säkerhetsskäl så kan enbart en befintlig administratör lägga till nya administratörer. Vet du inte vilka som är admin för din företagsväxel så är du varmt välkommen att kontakta vår support så hjälper de dig vidare.
      Är du redan Administratör så loggar du in i MySoluno med samma uppgifter som du har i din växel-användare.
      Hoppas detta svaret var till hjälp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *