Salesforce köper Slack

Det har ryktats, i dagarna, om att Salesforce hade ett stort uppköp på gång. Och nu står det klart, Salesforce köper Slack för 27,7 miljarder dollar.

Slack är ett av många samarbetsverktyg som sett en positiv kurva sedan pandemins start. Både när det kommer till antal användare och hur mycket varje användare nyttjar tjänsten. Världen över ser vi enorma behov av att kunna samarbeta på distans, något som har påverkat att verktyg, så som Teams, Zoom och Slack, ökar lavinartat i antal användare.

Slack har kunder världen över men är ett verktyg som verkar vara extra populärt bland teknikbolag och mediabolag. IBM, Amazon och CNN är några av deras riktigt stora kunder.

Salesforce största affärsverksamhet ligger främst inom ett molnbaserat CRM-verktyg och andra företagsapplikationer. Genom Salesforces uppköp av Slack så kommer de kunna stärka sitt affärsutbud med ett verktyg som ligger helt rätt i tiden.

Marc Beinhoff, VD på Salesforce, gav denna kommentar gällande uppköpet:
“Tillsammans kommer Salesforce och Slack att forma framtiden för företagsprogramvara och förvandla det sätt som alla arbetar i den helt digitala jobba-vart-du-vill-världen.”

Vi på Soluno tycker att det är en spännande utveckling att följa, då fler och fler företag, både stora som små, förstår vikten av att investera i bra kommunikationsverktyg och samarbetsverktyg. I Sverige var vi tidiga med att ta till oss molnbaserad teknik och nu ser vi även ett skifte runt om i övriga Europa, där fler bolag lägger bordsfasta telefoner åt sidan och lämna plats åt molnbaserade lösningar.

Extra roligt är det, då vi redan har befintliga integrationer på plats, både mot Slack och Salesforce. Dels via vår tjänst Who’s Calling, som kan göra uppslag mot Salesforce och ge viktig information om den inringande kunden, redan innan agenten har svarat. Dels via vår egenbyggda integration mot Slack, Slack Telephony, där man får in telefoni-funktionalitet, direkt in i samarbetverktyget.

Av Mattias Ohde
CEO Sverige
Driving the future of business communications

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *