Låt oss prata om bindningstider

Det är dags att prata lite om det här med bindningstider. Tänk att du köper ett par skor. Efter ett tag märker du att du inte är helt nöjd med dem. Kanske har de gått ur mode, kanske skaver de eller så funkade de bättre under en annan årstid. Då hade det varit helt galet om du inte fick lov att byta skor – eller hur?

Lite så är det med bindningstider för telefoni. Ibland känner man sig fast med ett par skor som inte helt passar helt enkelt.

Det är inte helt ovanligt att vi möter kunder som känner sig redo att byta växellösning men som sitter uppbundna i avtal med andra operatörer och leverantörer. Och det finns många anledningar till att vilja byta leverantörer. Ibland känner man sig förbisedd som kund, ibland saknar leverantören viktiga funktioner som man är i behov av. Det är inte heller ovanligt att man helt enkelt växer ur sina leverantörer.

Då kan bindningstider vara något som kommer i vägen för företagets fortsatta utveckling.

Känner du igen situationen?

På Soluno är vi flexibla

Ja, vi kanske inte när det kommer till vighet men när det handlar om våra kunder så är vi väldigt flexibla. Sitter du i behov av funktionalitet som din leverantör saknar? Då kan vi göra ett tillägg hos din befintliga operatör där du behåller operatören men får all funktionalitet som finns i våra tjänster, så som hänvisning, linjestatus och nummervisning.

Har ditt företag flera olika operatörer men vill samla allt på en plats? För större företag kan vi nämligen hjälpa olika operatörer att upphandla om att få er som kund.

Eftersom vi på Soluno är helt operatörsoberoende kan vi hjälpa dig, oavsett vilken sits ditt företag är i idag.

Inga bindningstider hos oss

Vi själva tror på frihet när det gäller företagstelefoni. Ni kan stänga av, ändra och byta våra abonnemang fritt. Så länge ni upprätthåller 70 procent av månadsfaktureringen bestämmer ni helt själva. På så sätt blir det mer praktiskt när någon slutar, går på föräldraledighet eller av någon annan anledning inte behöver sitt mobilabonnemang.

Inom telekom finns många typer av bindningstider och frågan är…

Hur bundna är ni egentligen till er nuvarande lösning/operatör?

 

Ramavtal 24 månader:

Detta är i sig inte ett bindande avtal, ett ramavtal säger bara vilka priser och villkor som gäller under en specifik period, men det är inget som tvingar er att vara kunder. Inom byggbranschen har man ofta ramavtal hos vissa byggvaruhus som gör att man får lite rabatter när man handlar men man får givetvis åka och handla på andra varuhus också och man kan ha ramavtal på flera ställen samtidigt.

Minimidebitering 5000 kr per månad:

Detta innebär att ni har lovat er operatör att omsätta ett minimibelopp varje månad. Det är ingen extra kostnad om ni överstiger omsättningen men om ni har exempelvis har 5000 kr i mindeb. och bara har ringt för 4000 kr, då får ni en faktura 5000 kr ändå och får 1000 kr i onödig kostnad. Ju högre mindeb man har desto lägre priser får man generellt. När man tittar på sina bindningstider måste man alltså vara uppmärksam på detta, då detta är en effektiv bindningstid som måste tas med i beräkningen av exempelvis en slutfaktura.

Bundna abonnemang 24 månader:

Varje enskilt mobilabonnemang har alltid en bindningstid som vanligtvis är 0, 12, 24 eller 36 månader. Ganska vanligt är att dessa bindningstider spretar en hel del inom ett företag och vill man räkna ut en slutfaktura måsta man ta alla kvarvarande månader x månadsavgifterna. Tilläggstjänster går ofta att säga upp utan bindningstider. Vanligt är att dessa abonnemang även har 3 mån uppsägningstid vilket innebär att man har ytterligare 3 månader om man inte lyckas synka uppsägningen med den vanliga bindningstiden.

Förhöjda månadsavgifter:

Varje abonnemang kan dessutom ha en förhöjd månadsavgift om man exempelvis har en telefon på avbetalning eller använde det för att få en pott/tillgodohavande när man tecknade abonnemangen. Detta är en också en kostnad som ska tas med i beräkningen om man väljer att avsluta ett abonnemang i förtid. Avgiften x kvarvarande bundna månader kommer på en slutfaktura.

Vill du prata mer om bindningstider med någon av våra kunniga rådgivare? Då är du varmt välkommen att ringa oss på +4610 – 410 50 00 eller fylla i kontaktformuläret på vår kontaktsida så ringer vi upp dig istället.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *