Inspelning av samtal

Inspelning av samtal

Inspelning av samtal

Att kunna spela in samtal kan underlätta många jobb. Det kan vara för att du behöver komma ihåg vad som sades på ett telefonmöte, vad som blev överenskommet under ett säljsamtal eller spela in kundservice-samtal i utbildningssyfte. Genom att spela in telefonsamtal kan du spara dem och spela upp dem när det kan tänkas behövas.

Att kunna spela in samtal, både på sin fasta telefon eller sin mobil, kan dessutom vara krav i vissa branscher. Företag och organisationer som jobbar inom bank och finans har ofta grav från regelverket MiFIDII att spela in samtal. Men, förståeligt nog, finns det regler kring hur samtalsinspelning får användas. Utöver det finns det olika tillvägagångssätt att spela in samtal. Det finns integrerade inspelningstjänster som fungerar både i Softphone och i mobilappar.

Du kan alltså spela in samtal från såväl fasta telefoner som mobiltelefoner, bara du har rätt tjänster eller appar för att göra det. De flesta tjänster för inspelning av samtal erbjuder lagring av samtalen. Lagringen är olika beroende på vilken tjänst du använder och längre lagring är oftast dyrare. Där samtalen lagras kan du sedan se och söka efter inspelningar efter olika parametrar, exempelvis datum, tid, telefonnummer eller samtalslängd.

  • Spela in samtal för att lyssna igen senare.
  • Kontrollera vad som sades vid ett visst tillfälle.
  • Lagra eller spara inspelade samtal om du vill.
  • Spela in antingen från mobil eller fast telefon.
  • Skaffa automatisk överföring om du vill spara samtalen per automatik.
  • Med rätt tjänst kan du spela in samtal från alla operatörer.
  • Spara inspelade samtal så länge du vill.

Vad gäller för att spela in samtal?

Syftet med att spela in ett samtal kan variera markant. Man kan spela in i utbildningssyfte eller för att kunna bevisa vad som blev överenskommet. Men oavsett syfte så är reglerna kring samtalsinspelning de samma. Minst en av parterna i samtalet måste veta om att samtalet spelas in.  Säg att två personer har ett telefonsamtal, då måste alltså en av dessa två veta om att inspelningen sker.

För att verkligen garantera att man har lagen på sin sida är det alltid bäst att informera den andra personen om att samtalet spelas in. Dessutom finns det särskilda regler för på vilket sätt och hur mycket av samtalet som får delas med andra utomstående personer.

Ett samtal där ingen part vet att samtalet spelas in räknas istället som avlyssning, vilket är olagligt. Så länge du har kontrollerat att du följer lagen är det till allra största del något positivt att kunna spela in samtal, till exempel vid kundundersökningar via telefon. Vi på Soluno rekommenderar att alltid vara transparent när det kommer till inspelning av samtal. Berätta att du spelar in, i vilket syfte samtalet spelas in och hur länge det kommer att lagras.

Allmänna dataskyddsförordningen, mest känd som GDPR, hindrar organisationer från att databehandla personuppgifter utan samtycke. Vill du läsa om hur Soluno hanterar personlig data samt läsa mer om hur GDPR fungerar så kan du göra det här:

Spela in samtal från telefonen

Med rätt installationer och tjänster kan du alltså spela in både från fast telefon och mobiltelefon. Det underlättar att köpa en riktigt bra, heltäckande tjänst från början eftersom det annars är relativt krångligt att hitta ett eget sätt att spela in samtalen. En del använder exempelvis datorn för att spela in samtal.

På vissa headset finns funktionen att spela in samtal, men det kräver förstås att man alltid har detta headset med sig och är redo att koppla upp när ett samtal kommer. Därför är det bra att välja en lösning som är integrerad direkt i telefonin istället.

Med en bra tjänst kan du dessutom ofta lagra samtalen och få bra, överskådlig data över hur samtalshistoriken ser ut. Det kan till exempel handla om att kunna se vilka personer som svarade och inte. Spela därför in dina samtal på ett proffsigt sätt redan från början och spara dem enkelt, så slipper du krångel.

Solunos tjänst för inspelning av samtal – Call Recording

Den tjänst vi på Soluno erbjuder för inspelning av samtal kallar vi passande nog för Call Recording. Tjänsten kommer i två olika paketeringar, Call Recording Automatic och Call Recording Pro. I Automatic-paketet spelas alla samtal in och lagras sedan i upp till ett år. I Pro-paketeringen kan du som användare välja själv om du vill att alla samtal ska spelas in eller om du manuellt vill välja vilka samtal som du vill göra detta på. Den manuella hanteringen är superenkel och fungerar lika bra i Softphone som i vår mobilapp. Samtal som spelas in med Call Recording Pro kan lagras i upp till sju år.

All inspelning av samtal kan hittas i en användarvänlig portal där du enkelt kan söka efter samtal enligt olika parametrar, exempelvis telefonnummer, datum, tidpunkt och eller samtalslängd. Här kan du även flagga samtal för att organisera samtal som gick bra eller samtal där kunden var missnöjd.

Vill du veta mer om vår samtalsinspelningstjänst? Kontakta oss så hjälper någon av våra kunniga rådgivare dig vidare.

Senast uppdaterad: Okt 2019

 

Ordlista