CPaaS

Vad innebär CPaaS?

CPaaS börjar bli alltmer omtalat, men vad är egentligen skillnaden från UCaaS? CPaaS är först och främst en förkortning av det engelska uttrycket ”Communication Platform as a Service” och är en moln-baserad plattform. Detta låter visserligen samma som UCaaS, och det är inte helt fel, men vissa saker skiljer sig.

För att göra det tydligare delar CPaaS och UCaaS samma molnuppbyggnad samt levereras både över publika och privata nätverk. Båda plattformer passar stora såväl som små företag. Men de likheterna, tillsammans med att de båda klassas in i kommunikationssfären, stannar faktiskt där. CPaaS fokuserar främst på att berika kommunikationskanaler och ageras som en plattform för företag som vill kombinera kommunikationstjänster med deras egna kundorienterade applikationer genom att använda API:er. Kort innebär detta en moln-baserad tjänst som tillåter organisationer att lägga till realtidsfunktioner såsom röst, video, meddelande, till en företagsapplikation genom att driftsätta API:er. Kommunikationstjänster kan bäddas in i företagsapplikationen såsom säljprogram och lägga till funktioner såsom notifikationer, klicka för att ringa och multi-autentisering. Exempelvis kan en chatt-app API användas för att integrera chatt för kunder som redan använder Facebook Messenger i deras befintliga mobilerbjudande.

CPaaS tillåter därmed utvecklare att programmera en rad av realtidslösningar för kommunikation i molnet med egna applikationer som ger kunder den bästa möjliga erfarenheten. Detta kan även sammanfattas som att CPaaS står för baksidan av kommunikationsplattformen med API:er som tillåter dig att presentera ett unikt front-end erbjudande. I back-end är dessa API:er leverade av VoIP-nätverk för att möjliggöra samtal och SMS, och kan därmed ge vilken internetuppkopplad enhet telefonfunktion. CPaaS tillgodoser dagens applikationsutvecklare och produktägare med möjlighet att bädda in de mest eftertraktade och nya digitala och mobila funktioner utan att behöva bygga någon egen fysisk infrastruktur.

  • CPaaS är en förkortning av det engelska uttrycket ”Communication Platform as a Service”
  • CPaaS tillåter utvecklare att integrera telefoni till befintliga applikationer genom användandet av API:er
  • CPaaS är ett kostnadseffektivt alternativ då ingen egen fysisk infrastruktur behövs
  • CPaaS gör det möjligt att erbjuda kunder en bättre erfarenhet genom att integrera telefoni till de tjänster som de använder mest

Varför är det viktigt?

CPaaS är framförallt viktigt för de organisationer som sömlöst vill bädda in kommunikation i deras vardagliga företagsapplikationer. Det är även viktigt för molntjänst-leverantörer och utvecklare som vill lägga till ytterligare funktioner och tjänster i sitt utbud. CPaaS plattformer inkluderar standardiserade API:er och kodbibliotek för att bygga att bygga ytterligare applikationer på olika plattformer. CPaaS kan även erbjuda paket som innehåller förbestämda kommunikationsfunktioner som lätt kan läggas till i applikationen. CPaaS erbjuder därmed företag och organisationer ett praktiskt och prisvärt verktyg för kommunikation som gör att de inte behöver utveckla något anpassat på egen hand.

Många företag börjar luta mer åt CPaaS eftersom det tar bort behovet att äga egen hårdvara, och kan leverera enklare, snabbare och kostnadseffektiv tillgång till telefoni och chatt-funktioner som företag behöver för att erbjuda bra kundservice. Det är framförallt otroligt användbart i vardaglig kundhantering såsom att skicka en påminnelse om en inbokad läkartid eller exempelvis när du enkelt kan klicka för att ringa support genom en app om du har problem med internet.

En ytterligare anledning till varför CPaaS är så otroligt viktigt för företag är konsumenters utvecklande behov i takt med ny teknologi. Företag tenderar att vara långsamma i att anpassa sig till en tekniskt utvecklande kundbas. Och med ständigt utvecklande teknologi minskar kundlojalitet eftersom det idag är otroligt enkelt att byta leverantör eller lösning. För att undvika att förlora sin kundstock är det därför viktigt att hänga med i nya kanaler och funktioner för kommunikation. CPaaS innebär att när kunder tar till sig nya kanaler för att kommunicera med företag, kan dessa företag enkelt anpassa sig och erbjuda dessa. Fördelen här ligger i att företag kan koncentrera på vad de gör bäst och samtidigt erbjuda innovativa kommunikationslösningar gentemot kunder. Företag kan även med en CPaaS leverantör använda så få eller många kanaler de vill, och denna from av mixa och matcha kommunikationer erbjuder anpassade erfarenheter för företag såväl som sina kunder.

Olika typer av CPaaS-leverantörer

  • API leverantörer
    Dessa är oftast mjukvaruföretag såsom Twilio eller Sinch som agerar partner åt olika typer av företag av mindre storlek. De passar företag såsom startups som behöver komma ut snabbt på marknader, har mindre trafik och har enkla krav för telefoni. Eftersom de inte har extensiv erfarenhet av telekombranschen passar de därmed inte företag som är av stor skala och har höga krav på telefoni. Det passar även företag som inte behöver lika mycket support under utvecklingen.
  • API leverantörer som också äger nätverk
    Ett exempel av denna typ av företag ör Bandwidth som startade som nätverksleverantör och började därefter med API. Dessa leverantörer passar en större bredd av användare som inkluderar produktägare och utvecklare, med eller utan erfarenhet inom telekom. Eftersom de äger sitt nätverk, kan de även erbjuda möjlighet att snabbt komma ut på marknaden, ett stort utbud av telefonnummer, högkvalitativa röst- och SMS-tjänster. Beroende på hur komplext ditt system är, kanske det krävs extensiv support och då kan API-leverantörer med eget nätverk passa bättre .

Traditionella telekomleverantörer såsom operatörer erbjuder såklart telefonitjänster, men klassas inte som CPaaS leverantörer. Detta eftersom de sällan arbetar med utvecklare och erbjuder få eller inga API:er.

Fördelarna med CPaaS

CPaaS kan hjälpa företag på flera positiva sätt. Och samtidigt som teknologin utvecklas, gör även ditt företag.

  1. Kostnader – Likt gamla ljudsystem, är det praktiskt bättre att minska antalet system och hårdvaror, men det innebär även mindre kostnader. Lägg till detta i mindre infrastruktur och utvecklingkostnader, och ni kan räkna med mycket sparande i företaget
  2. Tid – Eftersom CPaaS är en hel grund som erbjuder utvecklare snabba och effektiva sätt att integrera färdiga applikationer, behövs inte mycket eller inget tid alls för att bygga eller hantera egna appar.
  3. Energi – Detta går förstås hand i hand med att spara tid. Men genom att bespara utvecklare tid på att bygga och underhålla applikationer, kan de spendera sin tid på andra väsentliga delar av företaget.

Framtiden för CPaaS

CPaaS tid är nu och det är tack vare uppkomsten av flera nya företag. När företag som Uber och Lyft tog fart på marknaden, insåg de snabbt att de kunde ta sin verksamhet till nästa nivå med moln-baserad kommunikaiton. När marknaden började inse detta, blev CPaaS alltmer eftertraktat eftersom det kan packas i helhetslösningar.

Röstigenkänning är även ett hett ämne i världen av kommunikation, och tros bli en stor nyckelspelare i CPaaS i framtiden. Funktioner för detta kan utvecklas på egen hand men är väldigt tidskrävande. Istället kan man vända sig till stora jättar som Google och Amazon som redan har etablerade modeller som kan känna igen och till och med imitera röster. Detta används även i växelfunktioner som när en inringande kund exempelvis säger ett svar som transkriberas för en bot för att den ska kunna välja ut ett svar utifrån kunden. Detta kommer även att bli mer aktuellt i kundtjänst eftersom det gör det möjligt att analysera kundens fråga, exempelvis om kunden frågar vart närmsta automat är kan svaret visas på skärmen för telefonisten och de kan då enkelt läsa upp svaret utan att behöva be kunden vänta.

CPaaS är forutspått att fortsätta växa i framtiden och med ny teknik som utvecklas, kommer flera nya spännande tjänster även hänga med. Maskiner blir även smartare, och detta kommer innebära att moln-baserade plattformer komma kunna implementera självservice funktioner med enkla API integrationer, vilket även gör AI till ett en ytterligare framtidsvy för CPaaS. Chatbottar kommer även att vara ett hett ämna för CPaaS i framtiden.

Till skillnad för tillgänglig teknik idag, är det enkelt för företag att ta till sig en CPaaS strategi med med en minimal investering. Alla typer av företag kan enkelt kolla igenom tillgängliga API:er och implementera CPaaS i deras kommunikationsnätverk. Det enda som egentligen behövs är bestämma vad som behövs från ditt kommunikationssystem.

CPaaS med Soluno

Våra utvecklare hjälper dagligen våra kunder att integrera sin telefoni för företag med aktuella CRM-, ekonomi-, affärs- och ärendehanteringssystem. Detta inkluderar även skräddarsydda appar som exempelvis CRM pop-up i mobilen där man ser de senaste ärendena från CRM-systemet.

Solunos telefonitjänster kan även användas för att stärka upp applikationer som slutanvändaren redan använder eller som ni planerar att implementera. Integrera Soluno telefoni med applikationer så som Microsoft Teams eller Exchange för att få ut mer av både er företagstelefoni och era applikationer.

Ordlista
CO Neutral website