3 sätt du kan förbättra ditt företag genom att optimera ditt telefonisystem

Då och då stöter vi på företag, oftast av den större sorten, som sitter med ett gammalt uråldrigt telefonisystem. När vi föreslår en molnbaserad lösning får vi svaret ”Varför ska vi byta ut något som fortfarande fungerar?”.

Och ja, gamla fasta telefonväxlar är kända för att ha bra hållbarhet, de går inte så lätt sönder. Men vad de har i hållbarhet saknar de i effektivitet, användarvänlighet och skalbarhet. Det finns mycket att vinna i att våga slänga ut de gamla systemen och satsa på nya moderna lösningar. Vi har listat 3 saker som du kan förbättra på ditt företag genom att uppdatera till ett molnbaserat telefonisystem.

1 Få ett skalbart system

Det är inte bara företag som är i en väldigt expansiv fas som kan tjäna på att skaffa ett skalbart system. Även mindre företag har behov av att kunna lägga till eller ta bort användare på ett snabbt och enkelt sätt.

Köper man hårdvara för en fast företagsväxel så får det plats med ett begränsat antal användare i just den hårdvaran. Den dagen ni blir en person mer än vad som får plats i växeln så måste ny hårdvara köpas in och installeras. Något som kan vara ganska kostsamt och tidskrävande. En molnbaserad växel, å andra sidan, är skalbar i näst intill oändlighet. Att lägga till eller ta bort användare är väldigt enkelt.

2 Ökad användarvänlighet

Att lyfta på en lur eller klicka på en knapp kanske inte är så svårt i sig. Tyvärr är det massvis med funktionalitet man går miste om, om man enbart jobbar med fasta telefoner. Med en fast telefon kan du svara, lägga på, koppla samtal med och kanske starta upp flerparts-samtal. Men sen blir det inte så mycket mer sexigare än så.

Möjligheterna för en molnbaserad växel, däremot, är gigantiska. Integrera er företagsväxel med ert CRM-system och höj kundservice-nivån på nolltid. Koppla ihop er telefoni med ett contact center och samla alla kunders kontaktvägar in i samma gränssnitt. Integrera ert telefonisystem med samarbetsverktyg, så som MS Teams eller Slack, och förbättra effektiviteten på samarbeten internt.

3 Få mobilitet hos dina anställda

Utöver allt du kan integrera med ditt molnbaserade telefonisystem så ger du även din personal en helt ny rörlighet. När dina kollegor har en molnlösning så kan de nå hela växeln via mobilen. De kan dessutom installera en softphone, som gör datorn till en telefon. Med denna mobilitet kan din personal sköta sitt jobb vart de än befinner sig, från hemmet, cafét när de är på språng mellan möten.

Genom att kunna erbjuda er personal en lösning med mobilitet ser ni till att framtidssäkra ert företag för att locka nya generationer av arbetskraft samtidigt som ni effektiviserar och förenklar personalens arbetsdag.

Detta var bara tre fördelar med att gå över till en molnbaserad lösning. Det går att räkna upp många fler. Så om ni sitter i en gammal telefonilösning, fundera på vad fördelarna kan bli för er med att gå över till en molnbaserad lösning.

Av Johan Wogel
Wholesale Country Manager UK
Utmanar utvecklingen inom molnbaserad kommunikation i europa, med en ny partner åt gången

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website