4 tillfällen då företag borde överväga att skaffa en svarsservice

Att outsorcea delar av sin kundservice och skaffa en svarsservicetjänst istället kan kännas läskigt och som ett stort steg. Du kanske frågar dig själv om detta verkligen är nödvändigt, kommer detta bli dyrt och kommer mina kunder att märka av att det inte är vi som svarar?

Men du kan vara lugn. Att skaffa en svarsservice behöver inte vara någon stor grej. Telefonisterna på företagen som tillhandahåller sådana tjänster är experter. De svarar enligt ett manus som du har tillhandahållit och har tillgång samma växelinformation som dina egna kollegor. Det finns dessutom prisplaner där du enbart betalar för de samtal som faktiskt går till svarsservice vilket betyder att om inga samtal går dit utgår heller ingen kostnad.

Men när borde man som företagare fundera på att skaffa en svarsservice? Självklart ser behovet väldigt olika ut beroende på vilket typ av företag man har och vilken bransch man är aktiv i. Men det finns några tydliga indikationer för när du skulle kunna tjäna mycket på att införskaffa svarsservice. Nedan har vi listat de fyra vanligaste.

1 Tidiga mornar och sena kvällar

Kravet på ”nu” är extremt högt från kunder idag. De vill att ditt företag ska finnas där precis  när deras behov uppstår. Får ditt företag många samtal på tidiga mornar och sena kvällar då din egna bemanning är låg eller kanske till och med obefintlig? Då kan det finnas mycket att tjäna både i omsättning och kundnöjdhet genom att finnas tillgänglig och kunna ta emot meddelanden.

2 När ni växer så det knakar

I små till medelstora företag är det inte ovanligt att supportavdelningen består av säljare, marknad och utvecklare. Alla hjälps åt att svara på samtal från kunder angående både köp och support. Då kan det vara läskigt när företaget helt plötsligt tar fart och den möjligheten inte längre finns. Att anlita egna telefonister, med allt vad det innebär, kan kännas som ett läskigt åtagande. Då kan svarsservice vara ett perfekt tillskott. Det kräver minsta möjliga ansträngning samtidigt som det ger tid åt din personal att göra det de faktiskt är anställda för att göra.

3 Säsongsbaserat företag

För vissa företag, som är extremt säsongsbaserade, kan det vara svårt att tillmötesgå kunder över telefon när det är högsäsong. Fråga julgransförsäljare exempelvis. Möjligheten att ha någon som hjälper dig att svara i telefonen under dessa högtrycksperioder kan göra enorm skillnad.

4 När ni inte har råd att anställa egna telefonister

Ja, självklart kan det vara roligare att anställa egen personal som kan hantera support eller kundtjänst. Men ibland finns helt enkelt inte finanserna för det. En anställning, med lön, upplärning och avgifter kan vara dyrt, speciellt om företaget befinner sig i en övergång till att bli större men inte är där riktigt än. Då kan svarsservice vara ett bra sätt att stärka upp telefonin och kundhanteringen utan att binda upp framtida utgifter.

Vill du veta mer om fördelarna med svarsservice? Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur det kan hjälpa just ditt företag. Ring oss på 010-410 50 00 så berättar våra kunniga rådgivare mer.

Vill du hellre bli uppringd? Fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret på vår kontaktsida så ringer vi upp dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *