Vanliga frågor om MySoluno

Här hittar du de vanligaste frågorna som brukar dyka upp kring Solunos Self-serviceportal Mysoluno.

Vanliga frågor om MySoluno

Hur loggar jag in på MySoluno?

Du loggar in på MySoluno med dina vanliga växeluppgifter. Själva portalen finner du på https://www.mysoluno.se/login 

Vilka kan logga in på MySoluno?

För att kunna använda Solunos Self-serviceportal så måste du vara administratör av er växel. Detta för att säkerställa att inga obehöriga går in och ändrar information och abonnemang.

Den som är administratör kan även göra fler kollegor till administratörer om så önskas:

-Klicka på Användare
-Sök upp personen du vill göra till administratör
-Klicka på knappen Redigera Användare
-Bocka sedan i checkboxen Administratör
-Klicka sedan på Spara

Hur skickar jag ut ett konfigurations-sms?

När någon har laddat hem Solunos mobilapp måste denne även få ett konfigurations-sms för att synka appen mot sina växeluppgifter. Du som administratör kan enkelt skicka ut ett sådant sms via MySoluno.

Gör såhär:
-Klicka på Användare
-Sök upp den användare som ska få smset i sökfältet uppe till höger
-Klicka på knappen SMS

Användaren behöver sedan följa instruktionerna i smset.

Hur skapar jag en schemahändelse?

Gör såhär för att skapa en ny schemahändelse i MySoluno:

Gå in på fliken Svarsgrupper eller Knappvalsmenyer (beroende på var du vill ändra i schemat).

Bocka i vilken eller vilka svarsgrupper/knappval du vill skapa en händelse på. Ska en händelse gälla alla grupper bockar du i checkrutan högst upp. Då blir alla grupper orangea.

Därefter klickar du på kalenderikonen, denna finner du till höger.

Klicka sedan på Ny Schemahändelse.

Här kommer du få välja när schemahändelsen ska börja/sluta. Du kan välja om det ska ske dagligen/veckovis/månadsvis eller aldrig upprepas igen. Avsluta med att klicka på Lägg till.

Nedan är exempel på om det ska vara stängt under julen, från 00:00 den 24:e så är det stängt.
Öppnar återigen den 27:e klockan 08:00. Du kan också välja vilket meddelande som ska spelas upp under denna tid. Om du vill spela in ett nytt röstmeddelande så klickar du på kugghjulet.

Hur lägger jag till en användare?

Följ följande steg för att skapa en ny användare i MySoluno:

Klicka på fliken Användare.

Klicka sedan på Ny Användare. Knappen finner du i högst till vänster.

I rutan som kommer upp fyller du i all information som ska stå på användaren. Klicka på frågetecknet för att få detaljerad information om de olika fälten.

När all information är ifylld klickar du på Spara i högra hörnet. Nu är användaren skapad.

Hur skapar jag nytt abonnemang?

I MySoluno kan du själv skapa upp nya abonnemang till dig och dina kollegor.

Gör såhär för att skapa ett abonnemang:

Klicka på fliken Abonnemang.

Uppe i vänstra hörnet klickar du på Skapa nytt abonnemang.

Först väljer du om du ska portera in ett befintligt nummer eller aktivera ett helt nytt​. (Att porterar ett nummer innebär att man flyttar ett befintligt nummer från en operatör till en annan.)

I nästa steg får du välja vad som ska innehålla i abonnemanget. OBS Om ”Nästa”-knappen är grå-markerad är valen inte kompatibla med varandra.

Därefter väljer du vilken användare som ska stå på abonnemanget.

Här väljer du när abonnemanget ska bli aktiverat.
Om du redan har simkortet framför dig så fyller du i numret som följde med simkortet.
Annars skriver du endast i adress som SIM-kort ska skickas till.

Om du valt att portera med ett nummer så fyller du i vilket nummer det gäller.
Vilket datum du skulle vilja att det porteras in (datum och tid).
Du kan även bifoga en fullmakt om det skulle vara så att nummer står på ett annat företag/person.
Och vilket person eller organisationsnummer det står på just nu.

Vid nästa steg får du en sammanfattning av beställningen.
För att bekräfta order klickar du på Beställ.