Hur du organiserar ditt arbete inför semestern

Efter ett hektiskt och annorlunda år, är en välbehövd semester runt hörnet. Alla behöver en paus ibland för att återhämta sig inför nästa års uppgifter. Vi har därför listat några saker du bör tänka på för att se till att du organiserar ditt arbete inför semestern.

Informera dina medarbetare om din semester

Som första tips kan det vara en bra idé att se till att alla vet att du ska på semester så att de inte tror att du bara gör en Houdini. Med vår molnbaserade lösning kan vi lyckligtvis bara se när vi letar efter en kontakt att de är på semester, men ett e-postmeddelande till ditt team är fortfarande mycket uppskattat. Så snart din semester är godkänd, informera dina lagkamrater om de datum du är borta och vem de kan kontakta om de inte når dig,

För de kontakter du kanske inte pratar med på daglig basis såsom externa parter kan du även skapa ett automatiskt mailsvar för att se till att de inte tror att du försvunnit.

Överlämming av arbete inför semestern

Överlämning inför semstern

Innan du åker på semester är det också bra att se till att du informerar ditt team om dina uppgifter som är färdiga, som är uppskjutna och som behöver överlämnas. Detta gör att du kan se till att du kan synkronisera med dina kollegor om de kan hjälpa till med en uppgift som du inte fick tid att göra. Se bara till att du inte gör det en dag innan du lämnar så att du framgångsrikt kan överlämna en uppgift som innehåller all information som behövs för att någon annan ska slutföra den. Mitt tips är att först informera din kollega om uppgiften, skicka en checklista över vad som behövs och alla nödvändiga filer.

Att-göra före och efter semestern

Att organisera ditt arbete är avgörande så att du inte missar några viktiga deadlines. Det hjälper dig också att faktiskt återhämta dig under semestern vetandes att du inte har något att stressa över. Vårt tips här är att göra en lista över allt som behöver göras om du inte redan har en Trello-lista som jag. Se sedan till att du får åtminstone de fem första på listan klart innan din semester.

När det gäller efter-listan – börja med nästa objekt som var kvar från listan före semestern och börja sedan fylla i den med nya uppgifter. Se till att du också börjar ditt arbete tillbaka på kontoret genom att gå igenom e-postmeddelanden så att du inte missar någon viktig information.

Organisera skrivbord inför semestern

Organisera din dator och ditt skrivbord

Filer tenderar att staplas upp under året och det är viktigt att organisera och rensa då och då. Den perfekta tiden för detta är alltid före en semester för att se till att du kommer tillbaka på en ny fräsch sida – tabul rasa-stil! Se också till att du organiserar ditt skrivbord innan du lämnar för att skapa en positiv miljö när du kommer tillbaka.

 

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website