Hur byter man operatör för sin företagstelefoni?

Har du funderat på att byta ditt företags telefonoperatör och undrar hur man går till väga? Då har du kommit helt rätt. Nedan har vi listat några saker du bör tänka på och hur du går till väga för att genomföra ett eventuellt byte.

Fortsätt läsa så leder vi dig genom hela processen.

Vad du bör tänka på innan du byter

Har du bindningstid hos din gamla operatör?

Det händer att man vill byta operatör även fast man har bindningstid kvar. Det går självklart att byta operatör trotts bindningstid men du måste vara beredd på att din gamla operatör då kan ta betalt av dig efter bytet. Detta beror på att eftersom du skrivit avtal med din gamla operatör har du skyldigheter kvar så länge avtalet löper. Har du operatörslåsta telefoner på ditt företag? Dessa går att låsa upp om avtalet är mer än 12 månader gammalt, då får man betala en engångskostnad för att låsa upp telefonen.

Vill du behålla dina gamla telefonnummer?

Det är väldigt vanligt att man vill behålla sina gamla telefonnummer när man byter operatör. Ofta har man inarbetade kontaktvägar hos både kunder och leverantörer och vill att allt ska flyta på som vanligt efter bytet av operatör. Denna överföring är något som din gamla operatör hjälper dig med och inte kan ta betalt för.

Brukar det vara några uppstartskostnader hos den nya operatören?

Det kan vara så att din nya operatör tar en startavgift för att sätta igång dig som kund. Dessa kostnader ska alltid vara avtalade i förhand.

Så här går du till väga

Här har vi staplat upp hela processen, steg för steg, så du har full koll på vad som sker vid ett eventuellt byte av operatör.

1. Förbered noga genom att jämföra operatörer så att du får den lösningen som passar dig bäst. En operatörsoberoende leverantör kan hjälpa dig genomföra denna jämförelse.

Att tänka på: Säkerställ redan nu att den nya operatören kan ta över dina gamla nummer om detta är något som är viktigt för dig.

2. Ta reda på hur dina bindningstider ser ut hos din nuvarande operatör. Löper dina avtal ut av sig själva blir det inga dubbelkostnader. Men vill du däremot byta innan dina bindningstider går ut kan din gamla operatör fakturera dig för uteblivna intäkter.

3. Välj ny operatör och upprätta nya avtal. Då bestämmer du även vilket datum den nya operatören ska implementeras.

Att tänka på: Se till att ni avtalat vilka startkostnader och liknade som kommer förekomma och be om att få skriftlig bekräftelse på det ni kommer överens om.

4. Säg upp ditt gamla avtal och berätta för din gamla operatör när befintliga nummer ska porteras över till den nya operatören.

5. Ca 2 veckor innan den nya operatören implementeras kommer du få nya SIM-kort till ditt företag.

Att tänka på: Glöm inte att meddela alla i din organisation om bytet och när det kommer ske. Se till att alla får sina nya SIM-kort i god tid innan övergången.

6. Dagen för bytet kommer alla i din organisation behöva byta till de nya SIM-korten vid en angiven tidpunkt. Många gånger sker porteringen under natten – då kan användarna byta SIM-kortet på kvällen innan för att sedan starta igång telefonen morgonen efter och jobba vidare som vanligt.

Vi kan hjälpa dig hela vägen

Vi på Soluno är helt operatörsoberoende och kan hjälpa dig igenom hela processen oavsett vilken operatör du väljer. Vår växel har en färdig infrastruktur mot samtliga operatörer i Sverige. Hos oss kan du alltså byta, behålla eller blanda operatörer så som passar din organisation bäst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *