Gamification i praktiken

Uppmuntra medarbetare till önskvärda beteenden med hjälp av Gamification

Man sätter upp lämpliga nyckeltal eller to do’s för medarbetaren med hänsyn till arbetsområde som går att mäta. Här kommer några exempel:

  • Antal lösta ärenden
  • Kundnöjdhet
  • Svarstider
  • Lösningstider
  • Uppnådda försäljningsmål
  • Slutförda projekt

Ju bättre dessa nyckeltal eller uppgifter klaras av desto mer poäng får medarbetaren.

Utvärdering efter två år:
På Soluno BC har vi sett stor effekt och har kortat ner våra svarstider i supporten rejält, minskat antalet fakturaärenden, ökat försäljningen, ökat kundnöjdheten och minskat churn (tappade kunder) med hjälp av Gamificataion.

Vi kan absolut rekommendera Gamification till företag som vill få sina medarbetare mer engagerade och motiverade och göra sin arbetsplats roligare (och bättre). För oss fungerar det som sagt, och tipset är att avsätta tillräckligt med tid för att designa reglerna för poäng noga, då flyger det bättre.

Shop att handla i för sina poäng

Vi på Soluno har en shop där våra medarbetare kan handla produkter för sina poäng. Vi kallar shoppen Ankjakten. Här kan våra medarbetare klicka hem saker som väskor, klockor, grillar eller varför inte en mysig barnfilt från Muslinfilt.

Vill du veta mer? Kolla in denna artikeln.
Så gjorde de jobbet roligare och bättre med hjälp av poängsamling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *