Facebook som inspiration bakom nästa generation av molnkommunikation

Det är ingen tvekan att telekomindustrin har blivit mer konkurrenskraftig. Inte bara på grund av att fler leverantörer syns på marknaden, men även tack vare ny teknologi och förändrade behov. Inom molnkommunikation är leverantörer mer mångsidiga än någonsin. Telefoni var tidigare enbart förknippat med de lokala telekomleverantörer, sen alltmer VoIP-baserade och globala. Men när SaaS och CPaaS trädde fram på företagsmarknaden, har landskapet förändrats och det har blivit allt mer viktigt att ha en innovativ modell som är anpassat efter behov. Det gäller inte bara att ha lägsta priser längre, nu måste alla vara på topp av sitt innovationsspel för att möta förändrande företagsbehov.

Idag ser vi exempelvis allt fler startups och mindre företag som drivs internationellt och utan stora kontor. Dessa letar kanske inte vanligtvis efter heltäckande traditionella telefonisystem. Istället behöver de kanske en skalbar lösning som är enkel att hantera och mer riktad mot deras slutkunder. Det är här molnkommunikation kom in i bilden eftersom det erbjuder en mer lätthanterad och flexibel lösning som även går att anpassa med tjänster och integrationer som passar specifika behov. Tidigare såldes även företagsmjukvara på plats och behövde fysiskt installeras och underhållas. Detta ledde ofta till att företag skapade tillgång till teknologier genom att upphandla en licens. Men utan att kunna nyttan av systemet och hur många som faktiskt använder det. Med SaaS och CPaaS, skapades en alternativ modell för molnkommunikation som istället fokuserar på nyttan och antalet användande. Denna modell tillåter företag att betala per användande eller månad för deras tjänster som levereras över internet. Men med en sådan modell, behöver företag motivera användare att maximalt nyttja sin telefonitjänst utan att nödvändigtvis behöva köpa den.

Facebook bryter ny mark inom molnkommunikation

Facebook är ett innovativt företag då de förser deras tjänster kontinuerligt över molnet. Eftersom deras vinst baseras på annonser, är deras primära mål att användare ska fortsätta just använda deras tjänster. Istället för att sälja en stor företagslicens, säljer Facebook sina tjänster varje millisekund till över miljarder användare samtidigt. Den drivande kraften här är användande och engagemang. Detta är något som vi ser som en tydlig trend hos leverantörer såsom Slack och Dropbox. Detta eftersom desto mer de fokuserar på den tid slutanvändare spenderar i deras produkter, desto mer har de möjlighet att boosta användande och uppsälja.

Det Facebook framförallt gör bra är hur de riktar sig mot användarnas uppmärksamhet för att växa. Det finns tre primära sätt som Facebook gör detta;

  • Genom att mäta användare för att optimera befintliga produkter.
  • Genom att bygga ny produkter som driver mer användare.
  • Genom att integrera med andra applikationer.

Det är redan uppenbart att många SaaS och CPaaS-leverantörer, som mer eller mindre är inom samma marknad, drivs av en liknande strategi för molnkommunikation. Men när vi tar en närmare titt på detta, är det intressant att se hur en Facebook-modell kan påverka telekomindustrin. Kommer exempelvis fler av deras tjänster efterlinka eller bli sociala medier? Är detta kanske precis i linje med tiden, att vi tillsammans globalisering även ser en globalisering av teknik där allt börjat sammasvetsas? Eftersom sociala medier är en bevisat framgångsrik modell inom B2C och C2C kan vi förvänta oss se fler företag som implementerar liknande strategi för samma marknadssegment i framtiden. Med en sådan modell kan vi även förvänta oss se bredare användargrupper och leverantörer som är mer anpassade till deras kunder istället för det omvända. Leverantörer kommer kunna nå ut till användare de kanske inte annars hade, och det i sig kan resultera i förändrade marknadsstrategier som skjuter brett istället för snävt.

Framgången av sociala medier beror på det faktum att det har bättre räckvidd och bredd när det gäller intäktspotential riktad mot C2C- och B2C-marknaderna. Men detta betyder inte att det är en fungerande modell för just företagskommunikation. Å andra sidan ger Slack och Teams till exempel stort värde för B2B och är fortfarande oerhört populära verktyg inom företagskommunikation. Det man däremot kan man undra är hur det kommer se ut i framtiden. Hur lösningar kommer se ut som lyckas sammankoppla C2C, B2C och B2B. Kanske kommer molnbaserad kommunikation och telefonilösningar se ut som sociala medier, som en företagsversion av Facebook. Eller kanske tvärtom, vice versa.

Soluno som CPaaS-leverantör

Vi hjälper företag oavsett storlek och strävar efter att möta olika typer av konsumenters behov genom molnkommunikation. Vi tar konsekvent in feedback från våra kunder som används för att arbetar aktivt med att utveckla nya tjänster och lägga till integrationer som möter olika behov. Vi förstår att alla är olika, och att en storlek inte passar alla. Vi strävar därför efter att förse en lösning som fyller olika förväntade behov. Från en komplett lösning med växel- och tilläggstjänster eller till att skapa en anpassad plattform där du tar kommando och väljer tjänster och integrationer som passar dig bäst. Detta gör det möjligt för våra användare att verkligen skapa en lösning som både är anpassad till deras övergripande affärsstrategi såväl som deras kunder.

Vill du lära dig mer om oss och hur vi kan hjälpa dig? Klicka på knappen nedan för att komma i kontakt med oss!

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website