Hur digitalisering drivs av ditt kommunikationssystem

Vi ser en tydlig förändring när det kommer till arbetsplatsen, det håller på att ske ett generationsskifte. De som ofta kallas Millennials, alltså personer som har haft tillgång till mobiltelefon och persondator sedan ung ålder, utgör nu den största portionen av arbetskraften, ca 35%. Om bara några år kommer de utgöra mer än 50%. Det är alltså främst Millennials som företagare behöver locka när de letar ny arbetskraft. Millennials är uppvuxna i ett teknologiskt samhälle och är vana att hantera olika tekniska enheter och programvaror.

Studier visar att Millennials är väldigt intoleranta när det kommer till teknik som inte funkar som den ska. De är drivna att leta efter alternativa lösningar när program eller lösningar inte fungerar som förväntat. De är också vana att kunna byta ut och uppgradera tekniska enheter i en snabbare takt än vad äldre generationer är. Detta gäller både privat och i arbetslivet. Därför är det extra viktigt, för att kunna locka till sig och behålla yngre arbetskraft, att satsa på den digitala upplevelsen för sina anställda. Med den digitala upplevelsen menas att teknik fungerar sömlöst och tvärfunktionellt, att program är intuitiva och framför allt – att program och teknik fungerar som de ska.

När system och teknik fungerar så skapar det rörliga medarbetare som kan samarbeta problemfritt, oavsett om de sitter på kontoret eller om de jobbar på distans. Och just det sistnämnda blir allt viktigare för arbetskraft idag.

Digitalisera för kundupplevelsen

Att digitalisera sitt företag är inte bara bra i rekryteringssyfte. Det är även extremt viktigt i en kundaspekt. Mary Meekers nya rapport om trender i företagsvärlden visar att dåliga digitala upplevelser leder till att kunder lämnar företag. Hela 82% av personerna som blev tillfrågade sa att de har slutat anlita eller köpa från ett företag efter att de haft en dålig digital upplevelse. Detta gäller både B2B och B2C. Det är alltså ingen skillnad mellan de företag som säljer till andra företag och de som säljer till privatkund. För båda är det lika viktigt.

Som det kanske märks är insatserna skyhöga när det kommer till digitalisering. Att komma på efterkälke med den digitala infrastrukturen kan medföra att företag riskerar att förlora både anställda och kunder. Enligt en studie av McKinsey så var det tydligt att företag som jobbade aktivt med digitalisering överträffade företag som inte gjorde det. Det krävdes alltså en aktiv plan och ett aktivt arbete av digitalisering inom företaget. De företag som inte jobbade med digitalisering förväntas istället göra negativa siffror med ca -12% i omsättning enligt studien.

Många företagare har förstått detta nu. Miljarder investeras i att digitalisera, trotts detta förväntas många företag att misslyckas med uppgiften. I en studie av IDC visade det sig att enbart 30% av företag som deltog i studien lyckades med att nå sina digitala mål. Resterande företag hölls tillbaka av gammal teknologi och gamla affärsmodeller.

Men vad gör då de företag som lyckas?

En underliggande faktor som leder till framgång när det gäller digitalisering är insikten att företag måste leverera en överlägsen kundupplevelse. Detta innebär att interaktionen mellan anställda och kunder måste gå sömlöst, snabbt och intuitivt. Det är det huvudsakliga sättet som företag differentierar sig mot sina konkurrenter och vinner över nya kunder. Går man in i ett arbete att uppdatera företagets digitala miljö med detta som huvudfokus tenderar företag lyckas med digitaliseringen i en större utsträckning.

Vad kan man göra för att digitalisera?

Så vad kan du som företagare göra för att digitalisera ditt företag och förbättra dina kunders upplevelse? Självklart är det viktigt att ha fungerande teknik på plats, låt gamla sega datorer och mobiltelefoner med dåligt batteri gå i graven för att lämna plats för enheter som fungerar som de ska. Ett annat extremt viktigt steg att ta är att omvandla kommunikationssystemet för att tillåta mer intelligenta interaktioner.

Genom att använda en molnbaserad lösning där tjänster inom kommunikation, samarbete och statistik samlas på samma plats kommer interaktioner kunna ske utan hinder. Personal blir inte platsberoende och kunder får fler val av olika kanaler att kunna kontakta företag på. Gå ifrån gamla kommunikationssilos till en tvärfunktionell plattform som innefattar samtal, videos och chatt. Få all information och statistik om hur företagets kommunikation samlad på en och samma plats. Slipp dyra ägandekostnader för multipla system och hårdvara med komplex IT-hantering till en global plattform som låser upp möjligheterna för vidare utveckling, låg ägandekostnad och enkel hantering.

Låter det intressant? Kontakta oss så berättar vi vad Soluno kan göra för att digitalisera och förbättra er kommunikation, både internt och externt. Fyll i formuläret på nedan sida så kontaktar någon av våra rådgivare dig.

Jag vill bli kontaktad gällande digitalisering 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *