Covid lärde företag om digital anpassningsförmåga

Vi är nog många som är trötta på att höra och läsa om den här pandemin vid det här laget. Covid slog ner som en bomb, allt ställdes på sin ända och vardagen förändrades i all hast. Men även om det har varit en jobbig period med mycket förluster så har vi även en hel del lärdomar som vi kan ta med oss in i framtiden. Och genom dessa lärdomar kan vi bli bättre på att hantera kommande förändringar och kriser.

Så vad kan vi ta med oss, i vår ryggsäck av erfarenheter, och dra nytta av i framtiden?

Framtiden är oviss

Vi vet inte vad framtiden har att erbjuda, så enkelt är det. Det var något av det första som den här pandemin lärde oss. Avgörande förändringar kan ske över en natt, och vi kan omöjligt veta vad förändringen innebär nästa gång.

Det samma gäller hur förutsättningarna för företagare ser ut. Över en natt skiftade samhället och alla skulle helt plötsligt jobba hemifrån. Folk slog sig ner i soffor, vid köksbord, satte sig i tvättstugan eller i garaget, och utförde sina uppgifter.

För vissa företag, med statiska kommunikationslösningar, tog övergången lång tid och effektivitet tappades. För de företag som hade en mer flexibel lösning gick övergången betydligt snabbare och smidigare.

Men nu håller vi på att se ytterligare en förändring. Folk ser ljuset bakom molnen och hoppas försiktigt att pandemin snart ska vara över. Därmed börjar företag förbereda sig för att ta tillbaka sin arbetsstyrka till kontoren. Men även här är framtiden oviss. Kommer anställda hellre jobba kvar i hemmet? Kommer företagen vilja spara in på dyra lokalhyror? Eller kommer alla kanske totalt tröttna på att jobba hemma och kräva att få sitt skrivbord och sin kontorsstol tillbaka?

Det är som sagt svårt att spå i vad framtiden har att erbjuda. Nästa gång kanske det är en klimatförändring, politiska krafter eller en ny upptäckt som driver en snabb förändring. Därför är det bra att satsa på att göra sitt företag, sina anställda och sina system så flexibla som möjligt.

Molnbaserade tjänster underlättar förändring

Företag med statiska lösningar blir mer svårstyrda när det kommer till förändring. Det säger sig självt. Därför är flexibilitet en viktig faktor att ha i åtanke när man investerar i nya system och lösningar. Med molnbaserade system säkerställer du att dina anställda inte blir bundna till en specifik plats, något som i sin tur leder till en flexiblare arbetskraft.

När pandemin slog till såg vi att våra kunder, som redan hade en molnlösning på plats, snabbt kunde acklimatisera sig till de nya förutsättningarna samtidigt som de började efterfråga fler av våra tjänster. Behovet av att kunna samarbeta på distans och sedan kunna analysera och följa upp kontaktmönster blev allt större, något som dessutom har ökat successivt.

Satsa på flexibilitet redan nu, så sitter du inte fast nästa gång en förändring sker.

Digital transformering är inte något man gör genom att köpa ett nytt system

Det pratades mycket om digital transformation redan innan Covid 19 klev in på scenen. Men många företag har missförstått vad det innebär. Jag ser många företagare som har köpt ett nytt system och sedan klappar sig för bröstet och säger att de minsann har genomgått en digital transformation. Och även om de har kommit en bit på vägen så är digital transformation inte ett enstaka inköp eller en investering. Digital transformation är något som bör genomsyra företagets kärna, något man ska ha i åtanke när man hanterar kunder, samarbetar med partners och investerar i sina anställda.

Här är det viktigt att olika system är integrerade med varandra för att skapa en sömlös arbetsdag, och att dessa system nyttjas till fullo. Exempel på detta är Microsoft Teams. Många företag har investerat i samarbetsverktyget men siffror visar att ungefär bara 40% av dess kapacitet nyttjas av den genomsnittliga verksamheten. Genom att exempelvis integrera andra system, så som företagsväxeln, i Teams, kan man se till att systemet levererar dess sanna kraft.

När företag drar nytta av den fulla kapaciteten som deras system kan erbjuda, och inkorporerar det digitala tänket in i företagets struktur, då har de uppnått en sann digital transformation. Något som i sin tur gör företaget och dess anställda mer motståndskraftiga för nästa förändring.

Av Elin Gunnarsson
Content Manager
I en tid av "det måste hända nu" är det av yttersta vikt att ha rätt kommunikationslösningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *