Bygg förtroende hos dina kunder – 5 saker att tänka på

Att vilja bygga förtroende hos sina kunder är inte bara en fin ambition utan även något som kan vara avgörande för ditt företags framgång. Siffror visar att 83% av konsumenter gärna rekommenderar företag som de har förtroende för. Har kunder högt förtroende för ett företag så genererar detta positiva ringar på vattnet och företaget får bra reklam genom ”word-of-mouth”.

Men hur blir man ett företag som kunder har förtroende för? Att skapa förtroende är inte något som görs över en kafferast eller via en tjusig kampanj. Det kräver ett konsekvent beteende över tid. Men det finns enkla punkter man kan börja tänka på. Vi har listat 5 saker som företag kan jobba på för att bygga förtroende.

1 Var ärlig och personlig

Sättet du talar ut till dina kunder påverkar hur du uppfattas. Därför är det viktigt att vara ärlig i din marknadsföring och på er hemsida. Driver du trafik via clickbaits eller försöker ta genvägar så finns det en stor risk att kunder får lågt förtroende för ditt varumärke direkt.

Det finns självklart mycket tid att vinna på att använda botar, formulär och script för att automatgenerera informationstexter och svar på frågor. Men försök att behålla en personlig touch på det. Testa att lägga till en smiley eller skriv svaren på ett sätt som känns som talspråk. Vi är inne i 2020 nu, det behöver oftast inte vara så stelt och formellt.

Det samma gäller för olika manus, det är lätt att samtalen blir styltiga om säljare eller support talar efter en skriven text. Uppmuntra istället dina anställda att kommunicera på det sätt som känns naturligt för dem. Det kommer att göra stor skillnad i hur dina kunder uppfattar ditt företag.

2 Uppmuntra kunden att lämna recensioner

Det kan kännas läskigt att få höra vad dina kunder faktiskt tycker om din vara eller tjänst. Men det är ännu mer läskigt att ha kunder som är missnöjda och inte få veta detta så man kan lösa problemen. Uppmuntra kunder att lämna recensioner. Det kan vara allt ifrån att de får kundundersökningar till att betygsätta en vara mellan 1-5 eller får klicka på en smiley-ikon som visar hur man upplevde servicen idag. När man får, svart på vitt, vad som funkar och vad som inte funkar så har man större möjlighet att göra rätt val framåt.

Ta inte heller bort all negativ feedback. Det är lätt att tro att negativ feedback bara skadar ditt företag. Men sanningen är den att om du låter lite av den negativa feedbacken ligga kvar så ökar förtroendet i alla svar mer. Var istället tydlig med att ni har tagit emot och tagit till er den negativa feedbacken. Och tänk om ni kan visa på att ni har gjort en förbättring utifrån den feedbacken, då har ni verkligen möjlighet att bygga förtroende.

3 Lova inte vad du inte kan hålla

Nästan alla konsumenter har någon gång känt att företag har ljugit för dem. Chansen är stor att kunder då avslutar sina tjänster eller väljer att inte fortsätta att köpa från det företaget. Var därför noga med att inte lova mer än vad ditt företag kan hålla. Tänk istället vilken positiv effekt det får om ni lyckas överleverera.

Om det exempelvis tar 7 dagar att leverera en vara, säg då att ni kan leverera på 10 dagar. På så sätt riskerar ni inte att bryta ett löfte och kunden kommer istället bli nöjd över den snabba servicen när han eller hon får varan på den 7e dagen.

4 Satsa på kundservice och tillgänglighet

Förtroendet går snabbt ner när kunder stöter på problem med din tjänst eller vara. Många företag gör felet att de satsar mycket på marknadsföring och sälj men glömmer att kunderna sedan måste tas omhand för att man ska kunna behålla dem. Förlorar du en kund så är chansen stor att du förlorar dem för evigt.

Se till att ni är tillgängliga för kunden och låt kunden nå er där han eller hon själv befinner sig. Idag förväntar sig kunder att kunna ta kontakt med företag via telefon och epost men även via sociala medier och chattar. Öppna upp kontaktvägar, lägg upp ert supportnummer tydligt på er hemsida och investera i kunnig personal. Välj inte bara det mest kostnadseffektiva sättet att lösa problemet utan säkerställ att ni gör allt för att era kunder ska känna sig sedda och nöjda.

5 Var synlig och aktiv socialt

Idag lever vi mycket via sociala medier och att låta ditt företag synas på sociala medier kan vara positivt på flera sätt. Ditt varumärke blir mer synligt och det låter kunder få en bättre uppfattning om vilka ni är och vad ni står för. På sociala medier kan du vara mer flexibel med att snabbt nå ut med information. Du har chans att visa upp de frågor ni engagerar er i och samtidigt få kunder att engagera sig i ditt varumärke. Du kan göra detta via text, bilder eller filmer. Så våga synas och visa vilka ni är.

Att bli ett företag som kunder har förtroende är som sagt inget man löser på en dag. Men har ni ovan punkter i åtanke när beslut fattas så har ni möjligheten att skapa förtroende och på så sätt få en lojal kundbas. Något som i slutändan kommer märkas i er lönsamhet.

Av Elin Gunnarsson
Content Manager
I en tid av "det måste hända nu" är det av yttersta vikt att ha rätt kommunikationslösningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website