Vår OPEN MIND:ER Måns Lindman

Måns kom till oss på Soluno som en nyckelperson i att hjälpa oss att lansera det extensiva projektet av MyAcademy. I MyAcademy, är han Manager av plattformen och är delaktig i alla väsentliga steg från planering, utveckling, lansering och underhåll av material. Han är även ansvarig för onboarding av användare och berörda parter. Alltid inställd på samarbete, ser Måns till att alla, både externt och internt, är en del av resan och att vi når våra gemensamma mål. Måns, precis som jag, är en gastronom med ett starkt tycke för invecklade menyer och topp-restauranger. Han är även filmkritiker på fritiden och ser därför fram emot en höst fylld av biobesök.

Namn: Måns Lindman
Smeknamn: Mårre, Katten
Avdelning: Marknad
Roll: Affärsområdesansvarig/Exekutiv Producent

4 snabba

Mustasch eller skägg? Mustasch i november, annars blir det skägg
Slips eller fluga? Fluga när det är upplagt för smoking, i övrigt är det slips som gäller
Slack eller Teams? Teams
Lunchlåda eller lunch ute? Lunch ute

Rollen och Soluno

Vad gör du i din roll? Som ansvarig för vår utbildningsplattform gäller det att ha många bollar i luften samtidigt och att hela tiden vara med där det händer. Att ständigt driva utvecklingen framåt och se till att vi tar nya steg i vår process. Det är ett stort och brett arbete som innefattar mycket planering, skapande och förvaltande av material. Därför är det viktigt för mig att ha ett nära samarbete med våra interna avdelningar men även med våra partners, både återförsäljare och wholesale, för att kunna tillhandahålla relevant utbildningsmaterial för samtliga tre områden.

Hur ser din arbetsdag ut? Ingen dag ser likadan ut som den föregående. Vissa dagar handlar om onboarding av nya partners. Andra dagar ägnas åt att samla in, skapa och säkerställa material för en specifik kurs. Ibland ligger fokus på att projektleda en helt ny process. Jag sitter just nu i ett sådant projekt, där vi bygger ett helt ramverk för hur vi ska arbeta med certifieringar framöver

Varför började du jobba på Soluno? Efter en lång karriär inom säljyrket, både nationellt och internationellt blev jag presenterad möjligheten av Mattias Ohde, som jag har samarbetat med tidigare och tyckte att det lät som en fantastisk möjlighet. En chans att prova på något nytt och spännande. Utveckla mig själv som människa och yrkesperson.

Vilka utmaningar har du upplevt i din tjänst? Att komma in med liten eller ingen erfarenhet från området och dels bygga upp plattformen, dels förstå vårt koncept, vår organisation, våra interna processer och vår terminologi har varit och är fortfarande en utmaning.

Vad driver dig mest i arbetsdagen? Att göra skillnad och vara en viktig kugge i maskineriet. Att se hur mitt arbete och min vision faktiskt bidrar till förbättring, både internt och hos våra partners.

Hur är det att jobba med helt nya koncept som MyAcademy? Det är alltid en utmaning med helt nya koncept. Det handlar ofta om att förändra någonting i grunden. Att bryta gamla vanor, effektivisera och förbättra. Det har dock varit tacksamt att lansera MyAcademy på Soluno då det alltid finns en vilja att vara delaktig och en förståelse för processen. Vi har ett gemensamt mål med MyAcademy och det arbetar vi mot, tillsammans.

Vad har du tagit med dig för lärdom av att ha hjälpt till med att lansera MyAcademy? Det går förstås aldrig att förutspå resultatet av en lansering i den här skalan men jag tror att något som var avgörande för vår tidiga framgång var att vi inte försökte göra allt samtidigt och att vi fokuserade på delmål, där vi jobbade med early access och tydlig kommunikation med berörda parter innan vi öppnade upp för partners. Att vi dessutom har onboardat varenda återförsäljare och wholesalepartner individuellt, med en riktig introduktion över länk har också bidragit till att vi har fått resultat omgående.

Hur är det att jobba med MyAcademy mot olika mottagare? Det är kanske den största utmaningen av dem alla. Olika mottagare innebär olika kravbilder, behov och inte minst olika paketeringar. Tydlig kommunikation och ett nära samarbete är därmed centralt i arbetsprocessen.

Vad är det sjukaste du varit med om på Soluno? Mattias Ohde berättade att han hade haft med sig lunchlåda en gång. Jag vet fortfarande inte om det är sant.

Vad ser du mest fram emot i höst? Som filmkritiker på fritiden så är jag förstås överlycklig över att biograferna är öppna igen och som gastronom längtar jag efter att äntligen åter kunna avnjuta en avsmakningsmeny i något annat land. Danmark är ju numera bäst i världen med både ettan och tvåan i Köpenhamn så varför inte börja där. Eller vad som helst egentligen, efter två år i utanförskap.

Vem är din favoritkollega? Det finns så otroligt många härliga och kompetenta människor på Soluno så det känns nästan skamligt att bara välja en men måste jag plocka ut någon så är det Daniel Ljungdell. I det närmsta oumbärlig för mitt arbete. Ett kreativt bollplank som alltid diskuterar lösningar, snarare än problem. Dessutom en go gubbe och en livsnjutare av rang.

 

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Contact Soluno