Metaverse – Hur det kommer att påverka företag och vardagen

Man kan tro att marknaden för sociala medier är så mättad den kan blir med en rad plattformar att välja mellan eller att närvara i samtidigt. Men när sommarljuset förvandlades till en sval bris presenterades en kommande, “rebranded” version av Facebook. Förra veckan annonserade nämligen Mark Zuckerberg att det nya namnet blir Meta, och tillsammans med detta delade han även sin vision kallad Metaverse som han påstår kommer förändra hur vi interagerar med internet och med varandra. Metaverse är redan omgiven uppmärksamhet, och vi kan bara anta att den kommer att accelerera under de kommande månaderna.

Enkelt uttryckt är Metaverse nästa megafas av internet, en som syftar till att slå samman den fysiska världen med AX, VR och AR. För att ytterligare förklara, kommer det att existera som en onlinevärld som överskrider individuella tekniska plattformar för att tillåta existens i uppslukande, delade virtuella utrymmen. Genom skapade avatarer kommer människor att kunna prova nya vinterjackor i en butik, gå på koncert, eller gå på en fest med vänner. Grundaren, Mark Zuckerberg, förklarar det som det förkroppsligade internet som du är inne i, snarare än att titta på. Detta kommer onekligen att förändra hur vi kommunicerar och interagerar på en daglig basis.

Metaverse and VR headsets

Den första av sin sort?

Även om detta kan verka helt revolutionerande, är det inte ett helt nytt koncept. Som en deltids-gamer känner jag igen tidiga versioner som redan finns. MMORPG, eller Massive Multiplayer Online Role Playing Game, är ett bra exempel på en föregångare, eftersom det utgör ett nätverk av sammankopplade spelare inom samma virtuella världar. Dock med mycket mer begränsad funktionalitet jämfört med Metaverse. Ett nyare och därmed mer relevant exempel inom spel är det mycket populära Fortnite. Spelet är en virtuell värld komplett med e-handel och konserter, vilket låter snarlikt Metaverses mål.

För att ytterligare sätta detta i perspektiv, någonsin sett filmen Ready Player One? Filmen följer Wade, eller hans avatar Parzival i ett VR-universum. Varje dag tar han på sig sitt VR-headset och kan sedan försvinna in i den simulerade världen. I den här världen interagerar han med vänner, tar sig an svåra utmaningar och är med om livsförändrande upplevelser. Hans “verkliga värld” är dock mörk och postapokalyptisk, vilket ger den perfekta grunden för att handlingen ska utspela sig främst i den virtuella världen. Även om filmen spelas upp 2045, är vi ärligt talat inte så långt ifrån tekniskt sett.

Fortnite och VR

Hur kommer Metaverse att påverka dig?

Nu kanske du undrar hur detta kommer att påverka dig. För det kommer det utan tvekan, men först måste vi titta på detta ur några olika perspektiv.

På en individuell nivå skulle detta innebära att du skulle kunna umgås med vänner eller potentiella nya vänner oavsett var de är. Dessutom skulle det ge en mycket rikare och nästan verklig upplevelse jämfört med facetime eller chatt. Men som med alla nya medier måste det finnas aktiva “spelare” för att det ska lyckas. Till exempel, medan vi har massor av alternativ för sociala medier idag, ser vi också en rörelse bland Gen Z som beslutar sig för att ta ett steg tillbaka. Detta kan härstamma från ett par olika skäl, men en är utan tvekan kopplad till mental hälsa. Att ständigt vara online med din telefon som en ren förlängning eller komplett version av dig själv, har enligt forskning försämrad effekt på mental hälsa, och kan leda till depression och ångest. Man kan därför bara anta att vi kommer att få liknande resultat med Metaverse. Vänner i min omkrets har också av samma anledning tagit ett steg tillbaka, och dessa är som jag, människor som växte upp frånkopplade, med bara en Nokia 3310 för att nå sina vänner.

För företag kommer det att öppna en rad möjligheter. Föreställ dig bara virtuella kontor som vi aldrig har sett förut. Företag med kontor i olika länder kanske kan känna sig mycket mer sammanhållna. Du skulle i princip kunna delta i möten med internationella kollegor och till och med gå på en virtuell After Work-soiree. Dessutom, och en annan stor aspekt, är att företag i högre utsträckning skulle kunna anställa fler internationella medarbetare utan att de behöver flytta närmare kontoret. En ytterligare och otroligt användbar fördel för företag är att det kan medföra bättre simulationer för att träna medarbetare i diverse olika tekniker utan att behöva fysiskt befinna sig på plats. Detta öppnar således upp möjligheter för virtuella utbildningar som är lika kritiska för medarbetare såväl som företag.

Å andra sidan krävs det vidare utveckling för att verkligen lyckas bortom VR-headsets. För jag antar att jag inte är den enda som har svårt att försöka föreställa sig kollegor som stirrar in i den svarta avgrunden med sitt VR-headset på, medan en annan sitter bredvid dem och pratar i telefon. Men vi kan anta att med tiden och utvecklingen kommer det att vara lika sömlöst som några avsnitt i Black Mirror där det helt enkelt är ett slags plug-in på din nacke. En annan aspekt att tänka på är säkerheten och hur kan vi skydda individer och integritet samtidigt som vi alltid är online. På sätt och vis är vi det redan men med tanke på att du som person kommer att färdas som data mellan nätverk snarare än ett chattmeddelande är det definitivt värt att ta hänsyn till.

Politiskt sett, så syftar detta till att överbrygga distansgapet och ytterligare globalisera vår värld, men trots det är det lika hotande mot ojämlikhetsklyftan. I ett tidigare inlägg skrivet i vår blogg diskuterade vi fiber vs internet som tog upp internetgapet som fortfarande finns idag trots rigorös utveckling inom området. Detta kommer oundvikligen att spela en roll här med, där vi kan anta att de som inte har råd med en telefon, inte heller kommer att vara de första att köpa ett VR-headset eller liknande.

Summering

Sammanfattningsvis tar Metaverse med sig en rad frågor, några positiva och några negativa. Med tid, utveckling och engagerad politik kommer några av dessa förmodligen att besvaras, men det är fortfarande för tidigt att anta hur det kommer att bli. Vi är dock spända på att se hur detta kommer att se ut, individuellt, globalt såväl som för företag. Med det sagt, tar vi ett stopp här för detta inlägg, och vi ser fram emot att skriva mer om det med tid och utveckling.

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Contact Soluno