Telekoms roll i den växande spelindustrin

Ända sedan denna pandemins start har spelindustrin sett en enorm ökning av användare. Det kommer knappast som en överraskning eftersom fler människor sitter fast hemma och att titta på en film låter dig inte känna dig uppslukad i en annan värld som spel gör. Du kan ge dig ut på ett uppdrag i ett helt nya landskap, och du kan göra det med dina vänner eller andra nya spelare. För vissa kanske det kommer som en överraskning, men spelindustrin är en miljardindustri med miljarder spelare över hela världen. Spelindustrin som globalt fenomen är dessutom större än film- och musikmarknaderna tillsammans.

Men nu tillbaka till ämnet och låt oss diskutera var telekom spelar en roll i detta. Expansionen av den ständigt växande spelindustrin innebär att det är en enorm möjlighet för telekom-spelare att diversifiera sin verksamhet med befintliga funktioner. Precis som musik, TV och telekom, flyttar spel nu också till molnet. Företag som Electronic Arts (kommer ni ihåg The Sims?) Och Microsoft har bland annat annonserat sina kommande molnspelprojekt. Det faktum att dessa jättar flyttar sin verksamhet in i spel och streaming markerar en enorm möjlighet för telekom i helhet. Historiskt sett har telekom alltid spelat en roll i spelindustrin genom anslutningsmöjligheterna samtidigt som de levererar spel digitalt till datorer och spelkonsoler. Men nu när molnspel tar fart, banar det vägen för att verkligen ta del av underhållningsmarknaden på ett revolutionerande sätt

Telekom i spelindustrin

Men vad är molnspel egentligen?

Molnspel kan definieras som vilken tjänst som helst där spelet behandlas på distans i molnet istället för lokalt på en konsol. Detta har traditionellt distribuerats över snabba fasta bredbandsanslutningar för att undvika latens. Men med 5G på kartan (telekombranschens spelfält) lägger detta till en helt ny dimension eftersom det möjliggör låg latens och snabbare nedladdningshastighet, vilket i sin tur gör det möjligt att leverera molnspel oavsett plats och på vilken enhet som helst. I själva verket är mobilspel faktiskt det mest expansiva spelområdet just nu med över 1,75 miljarder användare per månad 2020.

Dessutom kommer det också att möjliggöra streaming av spel på en annan nivå som kan förväntas vara en av de viktigaste drivande faktorerna för molnspel. Och nu när vi redan pratar om streaming är det värt att nämna den enorma tillväxten i eSports-evenemang. ES är nu faktiskt en etablerad åskådarsport och till och med ett nationellt tidsfördriv i Sydkorea. Med lanseringen av StarCraft-tävlingen kan spelare vinna priser på hela 250 000$ plus sponsring. Men det stannar inte där, E-sportspelaren OG vann Valves The International Dota 2 tournament för andra året i rad och tog rekordhöga 15.603.133$ ur en ännu större prispott på 34.292.599$. För att sätta detta i perspektiv drog Wimbledon-vinnaren Tiger Woods “bara” in 2,07 $ vid 2019-masters.

telekom i spelindustrin

Vad är nästa steg för spelindustrin och telekom?

Med molnspel kombinerat med 5G kommer vi att se en snabb tillväxt i dataanvändning och anslutning som kräver en betydande ökning av nätverkskapaciteten. Inte bara när det gäller streaming utan också med mobilspel som är den snabbast växande spelgenren. Och för att stödja denna växande efterfrågan på bandbredd kan telekomspelare ta del av industrin genom att flytta fokus till att skapa skalbara nätverk som kan hantera dessa kapaciteter.

Det ökade spelandet skulle egentligen inte ha kommit vid en bättre tid för telekombranschen. När 5G expanderar får telekomleverantörer en chans att visa de verkliga fördelarna för spelare med minskad latens och snabbare nedladdningshastighet. Detta är i grunden den perfekta tiden för telekombranschen att stärka sina strategier och utveckla olika paket baserat på de fördelar 5G har att erbjuda. Men under den pågående debatten om uppgradering till 5G för telekom är det mestadels fokuserat på B2B och inte nödvändigtvis på B2C. När det gäller att rikta sig till konsumenter i att anta ny nätverksteknik behöver du ett tilltalande koncept. Och vilket bättre sätt än att göra det genom spelindustrin som kan hjälpa till att skapa ett fängslande och revolutionerande koncept för att flytta användare till molnet. Det kan också hjälpa till att locka en mycket yngre och dataintensiv publik som sannolikt kommer att generera högre genomsnittliga intäkter per år för telekomleverantörer.

Telekombranschen kan också spela en intressant roll i molnspelutbyggnaden genom att samarbeta med relevanta spelleverantörer. Vi har redan sett detta på den amerikanska marknaden med operatörer som AT&T och Verizon. Verizon samarbetade nyligen med den populära streaminggsplattformen Twitch för att leverera spelupplevelser. AT&T samarbetade däremot med PlayGiga. Men vissa leverantörer har beslutat att gå i en annan riktning genom att lansera sina egna molntjänster. Exempelvis som den tyska operatören Deutsche Telekom som lanserade MagentaGaming, en molnspelsplattform som låter användare streama sina spel från molnet.

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Contact Soluno