Samtalsinspelning – hur du väljer den bästa lösningen

Det är inte helt lätt att välja rätt tekniska lösningar till sitt företag. Samtalsinspelning är inget undantag. Det finns ganska mycket olika samtalsinspelningstjänster att välja på, tjänster som kantas av tekniska termer och invecklade förklaringar. Och man vill ju försäkra sig om att den lösningen man väljer uppfyller de önskemål eller krav man har som bolag.

Är samtalsinspelningen affärskritisk så blir det än mer viktigt att välja rätt direkt.

Om du nu sitter och tänker ”Men varför borde mitt företag ens spela in samtal, över huvud taget?”, ja då har vi svaret i vår tidigare blogg om fördelarna med att spela in samtal.

 

Så, vad man ska kolla efter när man väljer samtalsinspelning? Hur ser man till att man väljer den rätta lösningen?

Vi har delat upp det i 6 fokusområden

  • Säkerhet
  • Skalbarhet
  • Operatörsoberoende
  • Användargränssnitt
  • Sökfunktion
  • Samtalstaggar

Nedan har vi specificerat mer ingående hur du ska tänka kring de olika områdena.

spela in samtal record calls

1 Säkerhet

Först och främst, välj en lösning med en gedigen säkerhet. När det kommer till persondata och känslig information så är det extremt viktigt att välja en samtalsinspelningstjänst som hanterar era samtal med hög säkerhet. Säkerställ att tjänsten är kompatibel med GDPR. Jobbar ni inom bank och finans så är det även viktigt att kraven för MiFID II uppfylls.

2 Skalbarhet

Många gör felet att man investerar i ett system som fungerar för hur företagssituationen ser ut just nu, men glömmer att tänka på framtiden. Vi ser ofta att företagare slår på tjänsten till en specifik avdelning eller sektion men snart inser fördelarna med att även andra personer, köer eller svarsgrupper får ta del av tjänsten. Då är det vanligt att man inte har tagit höjd för kapacitet och förvaring för kommande behov. Välj en leverantör och en tjänst som kan skala upp Samtalsinspelningen i takt med era behov.

3 Operatörsobereonde

Den operatören ni har valt för era företagsabonnemang kanske inte är samma operatör ni vill ha om två år. Nya erbjudanden kommer hela tiden och som företagare vill man ju självklart kunna välja det erbjudande som är mest förmånligt. Då är det väldigt fördelaktigt att välja en tjänst som är helt operatörsoberende. På så sätt kan ni byta operatör utan att behöva krångla med att flytta över databaser med sparade samtal och lära upp anställda i ett nytt system så fort ni väljer ny operatör.

4 Användargränssnitt

Användargränssnittet är något som många glömmer bort när de investerar i en ny tjänst för samtalsinspelning. Många gånger är det inte personerna som köper in tjänsten som sedan skajobba i det, på en daglig basis. Men faktum är att ett intuitivt och användarvänligt gränssnitt kan korta ner onboardingsprocesser, både när tjänsten implementeras och när nya anställda ska ta till sig tjänsten. Ett enkelt användargränssnitt kan även minska risken för att fel görs.

5 Sökfunktion

Hela poängen med samtalsinspelning är ju att man snabbt och enkelt ska kunna söka efter och hitta samtal. Ibland vet man vilket nummer som ringde, ibland vet man vilken dag och ungefärlig tidpunkt som samtalet kom in och ibland vet man vilken person som tog emot samtalet. Se till att välja en samtalsinspelningstjänst som kan tillgodose er med en robust sökfunktion.

6 Samtalstaggar

För att enkelt kunna ta ut data och organisera bland era samtal så är det viktigt att kunna tagga samtalen på ett snabbt och enkelt sätt. Tjänster som har en enkel hantering för saker som samtalsresultat, kundresultat och utvärdering kommer att underlätta vardagen för användarna. Samtalstaggar hjälper dig att sortera och se samtal som kräver snabb återkoppling eller extra mycket uppmärksamhet. Det kan även hjälpa dig att utvärdera hur dina anställda presterar, gentemot era kunder.

Tar du ovan beståndsdelar i åtanke när du investerar i en samtalsinspelningstjäns så kommer du kunna försäkra dig om att tjänsten uppfyller de krav ni har, både idag och de ni kan komma att tänkas ha framöver. Vill du veta mer om Solunos samtalsinspelningstjänst? Då är du varmt välkommen att ringa oss på 010-410 51 95 så berättar vi mer om vad vi kan göra för just ert företag.

Vill du läsa mer på egen hand? Då hittar du mer info här:

 

Av Elin Gunnarsson
Content Manager
I en tid av "det måste hända nu" är det av yttersta vikt att ha rätt kommunikationslösningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *