Är blått ljus från telefonen skadligt?

Har du hört talas om blåljus? Och nej, jag menar inte när polisen sätter på sirenerna för att du kör i 130 kilometer i timmen på en 90-väg. Jag syftar på det blåa ljuset som kommer från din telefon.

Det har varit mycket prat om detta blåa ljus den senaste tiden och det har länge funnits appar som är designade för att motverka det. Nu har till och med telefontillverkarna byggt in det som kallas för Night Shift på iPhone och Night Light på Android. Denna funktion ska ersätta apparna och ge användaren ett gulare ljus på kvällen.

Men varför bör vi undvika blått ljus från våra telefoner? Är det inte så att det bara är vanligt ljus med en blå färg? Hur kan det vara skadligt?

Varför blått ljus kan vara skadligt

Såhär ligger det till; det som ligger till grund för oron kring blått ljus är dess kapacitet att störa våra sömncykler. Cirkadisk rytm, alltså vår dygnsrytm, kan rubbas genom det blå ljuset. Detta för att det blå ljuset har en förmåga att hindra kroppen från att producera melatonin, hormonet som reglerar vår sömn.

Forskare är inte säkra på varför det blå ljuset påverkar våra melatonin-nivåer men de tror att blått ljus har mer energi jämfört med andra färger. Blå färg har nämligen en kortare våglängd än röd, gul eller grön.

Det blåa ljus som vi stöter på under dagen, både naturligt och artificiellt, kan hjälpa oss att känna oss pigga och fokuserade. Men på natten, när hjärnan egentligen vill börja stänga av, lurar det blå ljuset vår hjärna att tro att den måste fortsätta vara vaken.

Det vita ljuset, som vi får mycket av från våra webbläsare och appar, innehåller alla färger, blått inkluderat. Och dagens LED-skärmar använder ofta en bas av blå LED kombinerat med olika kemikalier som kallas fosforskikt för att producera vitt ljus. Kollar du på en Amoled-skärm exponeras du av ganska mycket blått ljus.

Sömnbrist kan i sin tur leda till nedsatt immunförsvar, dåligt minne och viktuppgång.

Det finns till och med studier som hävdar att den höga energin från det blå ljuset kan trigga kemiska reaktioner som permanent skadar ögonens fotoreceptorer, vilket skulle kunna försämra din syn över tid. Med det sagt så krävs mer forskning på detta ämne då länken mellan blått ljus och försämrad syn är mycket mer oklar än den mellan blått ljus och dålig sömn.

Lösningen är enkel

Den goda nyheten är att lösningen på problemet med blått ljus verkar vara ganska simpel. Om du gillar att plocka med telefonen om kvällarna kan du helt enkelt dra ner ljusnivån på skärmen och aktivera nattläge. I och med det gulare och mjukare ljuset som det skulle innebära så kommer din kropp inte försöka hålla dig vaken på samma sätt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *