En parallell berättelse om Apple och BlackBerry

Nu kanske du undrar hur Apple och Blackberry ens hör hemma i samma mening. Jag var också lite fundersam när pusslade ihop bitarna. Men faktum är att de faktiskt delar en liknande smartphone-historia, och kanske också delar en liknande framtid.

Blackberry var otroligt populärt över 10 år sedan. Alla jag kände hade en Blackberry, och de var de först att introducera en modern smartphone. De var även de första som fick oss att titta ner istället för framåt. Men deras guld-era är sedan länge förbi, och detta är framför allt på grund av att andra innovatörer som Apple tog fart på marknaden. Blackberry gick igenom flera oinspirerande lanseringar, samtidigt som iPhone helt tog över spelplanen. Denna historia är dock otroligt lik vart Apple befinner sig i dagsläget och det får mig att undra om de delar ett liknande öde. Visst, det kanske inte är exakt samma historia, men det finns en del likheter.

För bekväm?

Trots att din iPhone X är extremt snygg och har några häftiga funktioner, representerar den fortfarande stegvis förbättring jämfört med den senaste enheten. Det är inte direkt en innovativ produkt längre som sätter Apple i förarsätet. Även om iPhone fortfarande är riktigt bra, är det bara en till telefon. Apple är känt som en marknadsinnovatör, men det återspeglas inte i deras senaste lanseringar. De har snarare tagit en mer långsam och säker strategi istället för en mer riskfylld resa med tydligare pikar.

På topp var Blackberry också känd som en stor innovatör. Men på samma sätt tog de också en stegvis långsam och säker resa där de levererade inkrementella förbättringar snarare än att ta risker. Med ett tydligt monopol på marknaden kände de säkert inte heller att de behövde ta risker. Men när iPhone kom in i bilden förändrades allt. Trots att iPhone var glappig och hade hemsk batteritid, byttes snabbt säkerhet ut mot innovation. Detta satte Blackberry i en position de aldrig hade varit i – i överlevnadsläge. Det här är vad som oftast händer när företag blir för bekväma, men frågan är om Apple kommer gå i samma riktning.

Varumärke och smartphone

Jag kommer ihåg när alla brukade kriga för den senaste versionen av iPhone. Det var köer med folk som sov utanför butiker och väl inne löpte alla amok. Jag kommer dock inte ihåg sist det hände inför en lansering. Om vi blickar tillbaka, var Mac, iPod, iPhone  – alla världsomskakande innovationer. Men nu har vi en kontinuerlig iPhone slinga på 1,2,3,4,5… Med X vick vi visserligen ansiktsigenkänning, vilket var bra, men det var inte banbrytande i jämförelse med deras tidigare innovationer. Försäljningssiffrorna var även lägre än förväntat vilket också visar på att konsumenter inte längre är redo att betala skjortan bara för att det är tillverkat at Apple. Med det sagt har Apple förstås fortfarande ett väldigt starkt varumärke, men jag vill påstå att som smartphone-innovatör, var det starkare för runt 10 år sedan.

Även BlackBerry var överlägset det starkaste varumärket med sitt snygga och batterieffektiva kraftpaket till telefon. Alla pratade om Blackberry och kändisar dyrkade den. Även jag var en lojal dyrkare som inte kunde sluta prata om min älskade Blackberry. Men med tiden tog iPhone och Android ledningen och lämnade Blackberry som en eftertanke. Blackberrys varumärke tappade kraft och det visade sig var svårt att förstärka igen. De prövade touch-screen vilket misslyckades, och de prövade även mjukvara och appar men som också misslyckades på grund av deras säkerhet. Detta tillsammans med ledande konkurrenter placerade BlackBerry sist i ledet.

Apple smartphone generationer

En liknande smartphone-funktion

En av anledningarna varför konsumenter lojalt håller fast vid sin iPhone är deras iMessage-funktion. Men med tanke på att det finns otaligt många liknande smartphone-appar idag gör det saken lite knepigare. Blackberry var i en liknande position med Blackberry Messenger (BBM). Det hade exakt samma dragningskraft för användare som mig själv. Men precis som iMessage, ligger styrkan av funktion i antalet användare. När Apple och Android kom in på marknaden gjorde det att Blackberry kom till en punkt där de gjorde BBM till multi-plattform för att överleva. Men först efter att användare redan hade börjat migrerar över till Android och iPhone. Även om Apple skulle göra iMessage till multi-plattform, är det inte säkert att det kommer göra mycket. Detta eftersom det redan finns flera andra grymma alternativ som Telegram och Whatsapp som är precis lika bra som iMessage.

Vad är nästa steg?

Några ganska stora aktörer har kommit in på smartphone-marknaden som Google och Samsung. De tekniska aspekterna är mer lika än någonsin, men det som i slutändan skiljer Apple ifrån konkurrenter är varumärket. Deras marknadsföringsspel är starkt och ett överväldigande antal av befolkningen använder en iPhone. Vi kan anta att vissa troligen kommer att byta från iPhone som de gjorde med Blackberry på grund av liknande skäl, såsom liknande telefoner med funktioner. Men en anledning som bara är relaterad till Apple är priset. Jag hör oftare än någonsin att flera inte är villiga att spendera två månaders hyra på en enhet som har samma funktionellt än de senaste tre föregångarna.

Själv lär jag inte byta någon gång snart eftersom jag gillar Apple-produkter. Men jag är också en lojal produktföljare. Jag var förmodligen den sista jag kände att byta från Blackberry till iPhone och kanske gäller samma nu. Om vi ​​tittar på historien vet vi att ingen produkt eller företag – oavsett hur kraftfullt – är helt säkert från kollaps. Om jag skulle berätta för dig att Blackberry i framtiden skulle kontrollera 0% av den globala smarttelefonmarknaden under dess gyllene tid skulle du förmodligen inte tro mig. Ändå är vi här. Endast tiden kommer att visa om BlackBerry och iPhone kommer att dela ett liknande öde.

Låt oss avsluta på en annan not

Ok, jag vet, det här började lite dystert. Men sanningen är att framtiden faktiskt ser ganska ljus ut och till och med komplex för Apple. Kanske har smarttelefonmarknaden redan nått sin innovationspik, och det är dags att se bortom nästa innovation. När Apple blev de tekniska jättarna som de är idag hjälpte de till att definiera vad en smartphone verkligen är. Men innovationen har flyttat från smartphones och har utmärkt sig inom områden som appar och smarta hem, båda där apple är en vanlig spelare. Google och Apple spelar båda kärnspelare i det omfattande appbiblioteket vi har idag. Et bibliotek som fortfarande utvecklas mycket med häftiga nya appar varje dag.

Nästa stora marknad är utan tvekan IoT och smarta hem. Marknaden är fortfarande ganska ny och har mycket utrymme för Apple att vara marknadsinnovatör. Vi ser redan en pågående strid mellan vår kära Alexa och Siri, och både Google och Apple arbetar ständigt med att utveckla ny utrustning för att göra ditt hem allt smartare. En annan intressant aspekt här är att se vem som utmärker sig i att göra smarta telefoner säkrast. För om vi väljer att ansluta våra hem online innebär det större risk eftersom det har förmågan att komma ännu närmare våra personliga liv. Och kanske kommer Apple att spela en stor roll för hur vi ser till att vi undviker en annan Facebook-fiasko, bara nu i våra hem. Bara tiden kommer att visa och jag ser fram emot att se deras nästa drag.

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website