Den digitala tranformationen av B2C – Att möta kunder där de vill ansluta

Den digitala transformationen av både företag och världen, har spelat en stor roll i hur vi interagerar idag och B2C. Istället för att skicka ett brev, ett mail, eller till och med ett snabbt sms – har det snabbt övergått till att hålla all kommunikation online och över sociala medier. Där vi exempelvis tidigare kanske brukade springa till en butik för att ställa en fråga, hanterar vi istället allt online. Och inte nog med det, även intern kommunikation har förändrats med detta. Detta har lett till att många företag måste tänka om hela sin kommunikation såväl som närvaro för att anpassa sig efter kunders beteenden och möta dom där de befinner sig, samtidigt som de ska leta nya.

Så vad kan företag göra för att tillgodose kunders förändrade behov och beteenden? Med sociala medier lever vi i en värld av tillfredställelse, och för att hålla kunder nöja måste vi uppfylla deras kommunikationsförväntningar genom att finnas där de vill ansluta.  Inte nog med att det finns otaligt många nya kanaler de senaste åren, människor tenderar även att växla mellan dessa för att kommunicera. Ett sms används som en tillfällig påminnelse, sociala medier används för en snabb fråga, ett e-postmeddelande för mer information och ett telefonsamtal för brådskande frågor. Och att hålla reda på alla dessa som kunder når ut genom är inte ett lätt spel att spela. Kanske mailade en kund till dig precis om att de prövat chatta dig.

Med detta i åtanke har vi alla olika preferenser vad gäller kommunikation, oavsett om det är online, röstbrevlåda, e-post eller text. Men svaret för hur man ska navigera runt detta ligger inte i all tillsätta en medarbetare för varje kanal på heltid. Det sista du bör spendera din värdefulla tid på är att hålla reda på alla olika förfrågningar från kunder från olika kanaler. Svaret är inte hur många timmar man över på att pendla mellan kanaler,  svaret ligger i att samla dessa så gott som möjligt till ett holistiskt gränssnitt. Detta är exempelvis möjligt med en omnichannel-strategi som samlar och förbättrar alla kanaler i ett.

En omnichannel-strategi för B2C

Omnichannel betyder att kunderna har en lika stor upplevelse oavsett vilken kanal de väljer att kontakta ett företag genom. Det handlar om att sätta kundens beteenden först när du möter dem där de vill ansluta. Idag har vi tämligen sofistikerade omnichannel-alternativ som har haft en enorm inverkan på B2C-kommunikation. Till exempel har implementering av whatsapp eller facebookchatt på en webbplats blivit populära alternativ till traditionell telefoni. Båda medierna är vad kunderna använder dagligen, så varför inte vara tillgängliga där de är? Att kasta CPaaS in mixen här är också ett kraftfullt verktyg för att anpassa sig med att anpassa konsumentbeteenden. Om kunder möts av någon form av farthinder på sin köpresa, kommer de troligtvis att överge dig. Att implementera CPaaS här skulle betyda en lösning i appen för att komma i kontakt snarare än att lämna appen för att ringa dig för en fråga.

CpaaS är anpassad för omnichannel och är en molnbaserad plattform som låter dig bädda in kommunikation i alla populära appar där kunder är. Detta gör det möjligt för företag att anpassa sig till en konsumentdriven strategi. Och med CpaaS kan utvecklare helt enkelt lägga till knappar för att ringa direkt från webbplatsen, chatta på facebook etc. Och all denna funktionalitet kan också integreras med nuvarande CRM-system. Detta fungerar som en otroligt kraftfull lösning för att undvika att något eller någon glider genom sprickorna, samtidigt som du håller dig på toppen av B2C.

 

CPaaS med Soluno

Med ständigt förändrade kundbehov kan vi hjälpa ert företag hänga med i utvecklingen med engagemang enligt deras behov. Vi kan hjälpa erat företag integrera telefoni för företag med dagliga applikationer såsom CRM, ekonomi eller ärendesystem. Vi erbjuder ett brett utbud av integrationer och kan även ackommodera anpassade lösningar enligt era behov. Vi erbjuder även möjlighet att kombinera er telefoni med tilläggspaket och fristående funktioner för att få ut det mesta möjliga ur er företagsväxel och för att ta er B2C till nästa nivå.

Av Sofia Svantesson
Brand Marketing Manager
Enhetlig företagskommunikation och samarbete är nyckeln till effektiviserade arbetsflöden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website