Antennagate – den första stora kontroversen för Apple

2010 hade Apple det hett om öronen. iPhone 4 hade precis släppts och gjorde rekordsiffror i försäljningen runt om i världen. Kunderna var nöjda med produkten över lag men ett stort problem hade uppstått.

Dålig täckning i de tidiga versionerna av iPhone

Apples tidigare iPhones hade haft ett ganska dåligt rykte om sig att ha svag täckning. De tidigaste versionerna hade bara en liten antenn, något som gjorde att antalet staplar på displayen ofta var få. Inför lanseringen av iPhone 4 så beslutade Apple sig för att fixa det problemet. Istället för en liten antenn som satt inbyggd i sidan gick nu antennen runt hela telefonen, något som skulle ge iPhone 4 en betydligt bättre signalstyrka. En tanke som var bra i teorin men dålig i praktiken.

The death grip                           

Tyvärr hade Apple missat en viktig detalj. När man höll telefonen mot örat så hamnade fingrarna runt telefonen på ett sådant sätt att antennen kortslöts. Detta gjorde att, istället för att ge telefonen en kraftfull täckning, så fick kunderna återigen se bara en stapel på täcknings-ikonen. Detta kom att kallas för ”The death grip”.

Det var Gizmodo som först upptäckte att det var just sättet man höll telefonen på som orsakade täckningen att falla. När sedan flertalet andra aktörer kunde återskapa problemet så spreds nyheten som en löpeld till iPhone-användarna runt om i världen.

Rasande kunder

Denna miss i designen av iPhone 4 gjorde kunder rasande. Vad man måste förstå är att vid tidpunkten då iPhone 4 släpptes så var denna modell en av de mest efterlängtade telefonerna i historien. Så ett allvarligt hårdvaruproblem fick många kunder att bli riktigt besvikna. Vissa gick till och med så långt att de försökte kräva ett återtagande av alla iPhone 4, något som självklart inte var så lockande för Apple med tanke på hur stora försäljningssiffrorna hade varit.

Till en början var Apple, i alla fall utåt sett, konfunderade över problemet. Vid tidiga tester så kunde varken Apple eller AT&T förklara varför en iPhone 4 hade lägre täckning än en iPhone 3.

När kunderna, och framstående teknikjournalister, stod på sig blev Apples svar ”bara undvik att hålla telefonen på det sättet”.

Det var inte bara kunderna som hördes tydligt när det kom till antenn-skandalen. Apples konkurrenter passade på att ta plats i rampljuset. Motorola gjorde en helsidesannons om att man kunde hålla deras telefon, precis som man ville.

”The kind that allows you to hold the phone any way you like to make crystal clear calls..”

Ett öppet brev till kunderna och en berömd presskonferens

Upproret bland kunderna ledde till att Apple skickade ut ett öppet brev till kunderna. Apple hävdade att problemet inte låg i själva mottagningen utan istället hur telefonen visade upp hur stark eller svag mottagning den hade. Enligt Apple låg det alltså i algoritmen som beräknade hur många staplar som skulle visas upp på skärmen. En uppdatering av mjukvaran släpptes kort därefter för att avhjälpa problemet.

Missnöjet fortsatte att florera och när CR Consumer Reports gick ut och avrådde konsumenter personer att köpa iPhone 4 så gick Apple ut med en presskonferens. Denna presskonferens var ett retoriskt mästerverk från Steve Jobs sida.

Här visade Jobs att andra telefoner också tappade täckning när de hölls på ett visst sätt, han visade att bara 0,55% av kunderna hade upplevt problemet och att antalet returer av telefonen var mycket lägre än på föregående modeller. Han erkände att antalet tappade samtal var lite högre på iPhone 4 än sina föregångare men hävdade att färre hade köpt skal till 4an (eftersom designen på telefonen var så snygg att folk helt enkelt inte ville ha mobilskal) vilket påverkade täckningen negativt.

Gratis skal till alla användare

Det var teorin om att färre hade köpt skal som påverkade Apples lösning på problemet. De erbjöd alla iPhone 4-kunder att få ett gratis mobilskal, något som skulle göra att användaren inte rörde antennen direkt och därmed minskade risken för kortslutning.

Detta var den första stora fadäsen som Apple gjorde och visar på att även de riktigt stora spelarna kan göra misstag men att mycket går att lösa om man håller huvudet kallt och utgår ifrån vad kunden vill ha.

Av Elin Gunnarsson
Content Manager
I en tid av "det måste hända nu" är det av yttersta vikt att ha rätt kommunikationslösningar.

Ett svar till “Antennagate – den första stora kontroversen för Apple

  1. ”Apples tidigare iPhones hade haft ett ganska dåligt rykte om sig att ha svag täckning. De tidigaste versionerna hade bara en liten antenn, något som gjorde att antalet staplar på displayen ofta var få.”
    Det är tekniskt och i sak fel. Staplarna har bara perifert något med mottagen signal-nivå att göra.
    Det är som hastighetsmätaren på bilen, som inte säger något om toppfarten men med det tillägget att alla mobiltillverkarna har olika skalor på sin hastighetsmätare.
    Vill man kan varje stapel stå för 1 eller 20 dB skillnad per pinne och det är bara dekoration om tillverkaren väljer 3,4,5 staplar.

    En liten antenn” i de tidigare versionerna av Iphone 1,2,3 hade mottagningsegenskaper i nivå med övriga telefoner på marknaden och iphone1 var i princip en kopia av en Motorola-telefon invändigt, inklusive antennen.
    Det finns belagt med mätningar som även jag har gjort att tidigare antennerna var välfungerande.

    De tidigare antennerna för iphone1-3 utvecklade inte Apple själva, det var när man skulle göra jobbet själva med iphone4 som mycket blev fel. Det som blev fel och varför finns väl beskrivet på mer fakta-korrekt sätt på andra saiter.
    Man satsade iofs extremt hårt, byggde ett helt nytt antenn-center med 18 dämpade kammare i varierande storlek och 80-tal nyanställda, som alla dessvärre var nybörjare som inte visste hur man knycklade in en fullstor antenn (halvvåg som minst, 18 cm/850MHz för då lägsta telefonbandet) inuti en mobiltelefon och man tillsatte en projektledning som inte heller visste något om mobil-antenner.

    Man fick ett år på sej att ta fram en ny antenn men det blev inget alls. Projektledning mörkade och sa vid gemensamma ledningsmötena att utvecklingen gick som planerat. När deadlinen närmade sej för att utvecklingen skulle vara klar försökte man desperat greppet få rum med antennen genom att lägga antennen utanpå runt telefonen när man inte lyckade göra en intern antenn. Att lägga antennen runt telefon, liksom att lägga antennen ovanpå telefonbatteriet hade de blivit varnade för av andra antenn-utvecklare men man såg ingen annan utväg.

    Mark Papermasters var Apples nyanställda antenn-ansvarige projektledare utan antenn-erfarenhet som fick ta den interna kritiken för Apples ”antennagate” och han sparkades när mediabevakningen lugnat sej. https://everything-pr.com/apple-exec-mark-papermaster-leave-because-of-iphone-antennagate/

    Steve Jobs var själv ute och press-förevisade den extremt stora anläggningen för antenn-utveckling för drygt en miljard kronor och försökte övertyga pressfolk att om man har sådan anläggning kan man inte misslyckas med att utveckla en bra antenn utan eventuella problem ligger på annat plan. Att man alls visade anläggningen får ses som ett ovanligt undantag för Apples annars rätt slutna verksamhet.

    Kunnande på området inbyggda antenner fanns sedan länge i Sverige vid denna tiden.
    Vi konstruerade egenutvecklade inbyggda antenner åt Nokia, Motorola och Ericsson för att nämna några när Apple skulle designa egen antenn: https://etn.se/index.php/debatt/70-biblioteket/gamla-artiklar/15221-intenna-fstororder-frericsson.html

    Tyvärr så har aldrig antenner varit något som Apple varit bra på att utveckla, inte heller på senare år, varför man fortfarande har bland de sämre antennerna bland telefoner i prisklass där man kan förvänta sej bättre. Även rena lågpris-telefoner är ofta bättre på just biten att upprätthålla förbindelse när det är glest bland basstationerna. Rent praktiskt i det extrema fallet så innebär det att en telefon med bra antenn och radio som klarar en förbindelse över 30 km, klarar Apple knappt halva det avståndet. I miljö med överlappande täckning av basstationer och frekvensband är skillnaden betydligt mindre. Det de flesta upplever är mellanting vid tillfälliga dåliga mottagningsplatser där telefoner med sämre system oftare tappar samtal eller får bubbligt ljud.
    En av mätningarna av jämförande antenn-prestanda som visar Apples genomgående antenn-problem även på senare telefoner finns här: https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/mobilephonetest2018dec19.pdf
    men det är internt bland mobilantenn-tekniker välkänt att Apples antenner inte kan mäta sej i prestanda med de stora antenn-utvecklarna i branschen varken då eller nu.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CO Neutral website