9 trender för små företag att ha koll på inför 2020

Det är viktigt att hålla sig uppdaterad om kommande trender för att vara konkurrenskraftig. Nu halvvägs genom 2019 är det dags att armera inför 2020 med de senaste företagstrenderna.

Anpassat utbud

Med ständig utveckling av teknologi är det lätt för företag att bara införa tjänster som bara ska vara enkla. Eftersom kunder är individer, kräver de anpassat och personligt bemötande. Ett exempel på detta är hemsidor som erbjuder produkter som liknar dina tidigare inköp istället för hela sortimentet. Om du precis köpt en dator, kommer du se relaterad utrusning – vilket i helhet betyder att hemsidan är anpassad till dig och dina behov. Kunder idag åtnjuter ett större utbud än någonsin, men tenderar samtidigt att luta mot mer anpassad och personlig service. Smarta anpassningsmetoder som känner igen kunders intentioner är därav otroligt användbara för att erbjuda kunders efterlängtade bemötande.

Modern kundtjänst

Artificiell intelligens är inte bara för företag med miljoner i budget. Det kan faktiskt hjälpa små företag att spara mer och samtidigt leverera fantastisk kundtjänst med smarta applikationer. Även om AI har många fördelar, är en värld där det helt bytt ut människor i dagsläget omöjligt. AI bör därför ses om en förlängning av mänskligt bemötande, inte som ett substitut.

Det är även viktigt att förstå när det är lämpligt att applicera AI. I stressiga situationer, kan det nästintill aldrig byta ut människor. Om det däremot implementeras för att svara på vanligt förekommande frågor, kan det vara ett användbart verktyg för att underlätta för support. Med det sagt, är det då viktigt att AI också kan lösa problemet i fråga istälelt för att ge ett automatiserat och monotont svar. Om du till exempel fortfarande väntar på din order från Foodora, vill du inte nödvändigtvis bli besvarad i form av ”maila oss med dina frågor”. Om detta sker under en helg, kan du räkna med tidigast svar nästa måndag. Detta innebär vidare att du inte har någon möjlihet att direkt kunna avbryta ordern eller få en retur.

Omdömen

Med en redan viktig roll i dagens samhälle, är det värt att nämna ännu en gång. Bra omdömen kan få kunder att känna sig mer bekväma med att köpa något som andra har testat. Det har blivit en viktigt nyckelfaktor i om vi väljer att köpa något och är därför av därför otroligt viktigt för företag online. Individer tenderar att bli betänksamma om det inte finns några tidigare omdömen, men med ett omdöme på 4 stjärnor blir det direkt mycket mer attraktivt. Det är därav ett viktigt och användbart verktyg för marknadsföring i små företag med mindre budget.

Instagram stories

Snapchat var först med att introducera konceptet, men instagram har nu tagit över stafetten. Stories är helt enkelt ihopkopplade kortare filmer som försvinner efter 24 timmar, vilket i sin tur resulterar i autentiskt innehåll. Instagram har utvecklats från att vara en plattform dominerad av perfekt och polerat innehåll – till mer behind-the-scenes som för med sig möjlighet att återberätta intressant innehåll och samtidigt engagera följare. Små företag har inte varit snabba på bollen med att ta till sig instagram i sin marknadsstrategi. Enligt forskning växer nyhetsflödet 15 gånger mer än de vanliga uppdateringarna. I framtiden förväntas företag därav investera mer resurser i att förmedla deras varumärke genom stories för att bygga en autentisk röst som följare kan relatera till.

Flexibelt arbete

 Idag jobbar nästan 4 miljoner hemifrån på halvtid, medans 25% delvis jobbar hemifrån. Som ägare av ett mindre företag kanske du nu vid denna stund sitter på ett kafé eller hemma. För små företag är det dyrt att hyra kontorsplats och enligt dagens standard, inte ens nödvändigt. Traditionella normer för hur en arbetsplats ska se ut är sedan länge bortblåsta, exempelvis arbete mellan 9-5 i kontorsmiljö. Teknologi har dessutom förstärkt möjligheten att arbeta flexibelt med utvecklandet av laptops, telefoner, videokonferens samt chatt-funktioner. Tack vare funktionell teknik och verktyg för att samarbeta är ingen längre bunden till en specifik plats.

Gig ekonomin

Gig ekonomin är ett fritt marknadssystem där temporära tjänster för specifika behov är mer förekommande än någonsin. Små företag kanske inte kan anställa någon på heltid, kanske på grund av kostnad eller specifika behov som inte kräver heltid. Frilansarbetare har därav blivit väldigt populärt. Gig ekonomin betyder vidare att frilansare kan välja mellan flertal temporära jobb och projekt runt världen, medans arbetsgivare kan välja ur en mycket större pool än tidigare.

Kontextualisera data

Den digitala världen nästintill dränker oss med data. Med detta i åtanke, är användarvänliga applikationer som kontextualiserar data i allt större behov. Litet som stort företag, är det viktigt för företag att ha en strategi för data. Data i sig själv gör inte något företag mer konkurrenskraftigt, men insikt och initiativ som härstammar från datan kan göra dig mer effektiv. Det är dock viktigt att notera att det finns och införs många restriktioner i hur data får användas vilket gör att företag måste lära sig arbeta runt.

Lanseringen av 5G

5G nätverk has planerad lansering i 2020 som för med sig en rad nya möjligheter för företag. Nedladdningshastighet kommer att vara ungefär 1Gbps, som radikalt kommer förändra hur vi interagerar med internet. Detta betyder vidare att interaktion kommer ske momentant vilket kommer bli otroligt användbart för att effektivisera företag. I tillägg kommer detta vara användbart för flexibelt arbete då det kommer vara otroligt mycket enklare att samarbeta. Med högkvalitativ videokonferens och VR kommer möten kännas som att du har dina kollegor i samma rum.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *