5 sätt att visa att du är tacksam för dina kunder inför thanksgiving

Med thanksgiving runt hörnet, tycker vi det är viktigt att behålla den känslan året runt när det kommer till kundservice. Att visa att du är tacksam för dina kunder är otroligt viktigt i att erbjuda fantastisk service. Det är även viktigt att komma ihåg att uttryck bara är så värdefullt som det är genuint. En kollega kanske kommer undan med ett stundvis tack, men kunder kan spåra inautenticitet från mils avstånd.

Att förvandla en engångskund till ett lojalt fan kan vara utmanande, men är ett essentiellt mål för stora såväl som små företag. Och ett av de mest effektiva sätt att behålla kundnöjdhet är att visa tacksamhet. När saker går bra, är det viktigt att kunder känner sig värderade, annars går de snabbt vidare.

Varför är det viktigt?

På utsidan kanske det verkar som en del av företagets värderingar, men det är viktigt att prioritera kunder och deras lojalitet. Det visar inte bara kunder att du är tacksam, men kan även hjälpa att behålla dina kunder. Och nöjda kunder berättar för sina kompisar vilket i slutändan gynnar dig med allt fler kontakter! Med ökad automatisering, är det även extra viktigt att se till at kunder känner sig hörda och behövda, och att de inte bara svaras av automatiserade svar. Samma gäller för att svara på feedback på exempelvis sociala medier. Ta tiden att skriva ett genuint svar istället för att bara skicka vidare dom till en generisk FAQ sida.

1. Tacka

När du svarar kunder online, är ett enkelt ”tack” inte riktigt tillräckligt för att visa att du uppskattar dom. Men skruva upp volymen lite med några fler ord så har du direkt ett mer passande och genuint svar. När man pratar kanske det känns mer naturligt att bara säga ”tack!”, men i skrivet format känns det väldigt vardagligt. Pröva istället att säga ”tack så mycket” eller ”vi är väldigt tacksamma”. Samma gäller ordet tacksam, att bara säga det känns ibland lite kort. Men genom att lägga till det lilla extra får det direkt mer betydelse.

Att bara säga ”tack” kan ha en kraftfull påverkan. Och nu när det är thanksgiving kan du passa på att lägga upp ett kort meddelande på sina sociala medier för att tacka era kunder som följer er och se till att nämna hur mycket ni uppskattar deras support. Skriv det som om de vore framför dig och var så genuin du kan för att skapa en riktig personlig kontakt.

2. Bekräfta

Pröva att byt ut order tacksam mot att ni värdesätter era kunder. Ett viktigt ord i sin egen rätt för att visa att de är hjältarna. Det är inte bara ett effektivt verktyg för att visa tacksamhet men låter dina kunder förstå att de syns och hörs. Alla gillar att bli bekräftade för sina insatser, och dina kunder är inget undantag för den regeln. Visa dina kunder att du är genuint tacksam för att de hjälper företaget växa, på hemsidan, sociala medier, och i ditt nästa email! Om du har en affär kan du sätta upp en skylt som visar att du är tacksam. Bekräftelse räcket långt i att uppmuntra kunder att visa hur mycket de tycker om företaget för att involvera sig.

3. Bjud in till event

Likt att ge kunder VIP förmåner eller första tillgång till nya produkter, är inbjudningar till speciella events ett jättebra sätt att skapa positivt engagemang och för att skapa diskussion om företaget. Anordna kanske en aperitif kväll eller något lite mer vardagligt som kaffe och bullar i butiken och uppmana dina kunder att ta med sig sina nära och kära. Se till att eventet är roligt och informativt för dina superfans. Att anordna events tillåter även dina kunder att mötas och dela erfarenheter eller favoritprodukter. Och när det gäller planering av alla detaljer, är möjligheterna gränslösa!

4. Belöna

Du behöver inte ge bort enorma bonusar för att visa att du är tacksam, men att ge rabatt kan räcka långt. Du kan även skapa ett strukturerat lojalitetsprogram där kunder belönas efter exempelvis 5 köp. Det gör under i avseende för att behålla lojala kunder. Och inget säger tack lika bra som en gåva. Nu när det är thanksgiving, varför inte belöna några lojala kunder med speciella priser. Be dom att kommentera på ett foto och välj ut några vinnare som vinner en gratis produkt eller presentkort.

Att visa att du är tacksam är dock inte bara exklusivt för sociala medier, det är endast ett verktyg för att skicka budskapet vidare. Hur du än väljer att säga tack – genom att bara säga det eller genom någon belöning – är det budskapet i sig som räknas.

5. Begär feedback

Alla uppskattar att få sina åsikter hörda, och som fans av ditt företag, kan de ge dig viktigt och hjälpsamma insikter. Skicka ut en enkät till dina kunder och belöna de som svarar med något pris på slutet. Visa även att du tar deras respons seriöst, för om de tar sig tiden att svara, är det ditt ansvar att det används väl.

Fråga dom hur mycket de exempelvis använder dina produkter eller vad deras bästa tips är. Du kan dela den här informationen i ett blogginlägg eller nyhetsbrev till din community. De som väljer att bidra kommer att känna sig värdesatta och du får en bra dos inspiration.

Redo för att skapa en ny tradition av tacksamhet på företaget i år?

Det börjar hos oss: Tack för att du läser vår blogg året runt, vi är tacksamma och värdesätter verkligen din support!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *