5 fördelar med att använda en Softphone

Du kanske har hört talas om Softphones innan? Eller så kanske du använder en sådan i din dator redan nu?

För dig som inte hört begreppet så är en Softphone, enkelt uttryckt, en mjukvara som gör att din dator kan användas som en telefon. Det är alltså ett program, med tillhörande gränssnitt, som låter dig ta emot och ringa ut samtal, direkt från datorn.

Nu kanske du tänker ”Okej, men varför behöver jag en telefon i datorn när jag har en fullt fungerande bordstelefon, precis jämte?”. Ja du, fördelarna med att jobba med en Softphone är många, speciellt för personer som redan jobbar mycket vid datorn. Här är de fem största fördelarna med att använda en Softphone.

Softphone

Molnbaserat – ring från vart du vill

En bordstelefon är precis vad det låter som, en telefon som är placerad på ett bord. Är det en traditionell bordstelefon, med vanlig fast telefoni, så innebär det väldigt mycket jobb att flytta den till en annan adress. Således är den väldigt statisk. En Softphone är istället molnbaserad, vilket innebär att du kan använda den, var som helst, så länge du har tillgång till internet. Ta med datorn till fiket, till lantstället eller kanske när du åker utomlands.

Slipp byta mellan enheter

För dig som redan jobbar mycket vid datorn så är en Softphone en perfekt lösning. Idag är vi vana vid användarvänliga och snabba lösningar, och att byta mellan enheter är mer tidskrävande än vad man kan tro. Genom att samla alla funktioner du behöver under arbetsdagen, rätt in i datorn, kommer du kunna spara dig lite tid men framförallt förbättra användarupplevelsen.

Enkelt användargränssnitt

En Softphone är extremt enkel att använda. Med en sökruta kan du enkelt söka efter namn, stad, avdelning och så vidare, för att hitta den du söker. Du kan självklart även knappa in direktnummer i rutan för att ringa. Klicka på grön knapp för att svara, röd för att lägga på. Koppla samtal med en enkel drag-and-drop-funktion. Ja, ni fattar, det kan inte bli så mycket enklare än så.

Dessutom kan du snabbt se vilka av dina kollegor som är tillgängliga eller upptagna. Du kan se om de lagt en notering och har de schemalagt sin hänvisning så kommer du även se vilken tid de blir tillgängliga igen.

Enkelt att hålla uppdaterad

De flesta väljer att ha automatiska uppdateringar på sin Softphone. Lite så som man vill att sin mobiltelefon automatiskt uppdaterar apparna på natten. På så sätt har man alltid den senaste versionen av mjukvaran, utan att själv behöva hålla koll.

Vill man istället hantera versionerna, exempel via en IT-avdelning, kan man självklart välja det också.

Addera extra funktionalitet

Sist, man långt ifrån minst, så kan man integrera molnbaserade system med andra system och tjänster. När de olika systemen, du använder i din arbetsdag, samarbetar så kommer du få en bättre överblick och en mer holistisk användning av dina tjänster.

Ett vanligt system att integrera din företagstelefoni med är CRM-system. Genom smarta tjänster kan du få upp värdefull information om dina kunder, redan innan du har svarat. En annan vanlig lösning man ofta adderar till sin molntjänst är samtalsinspelning. Vill du manuellt välja vilka samtal som ska spelas in, så hanteras det enkelt via en knapptryckning i Softphonen.

Dessutom är vår molnbaserade tjänst integrerad med Teams. På så sätt kan du få Softphone-funktionalitet direkt in i det populära samarbetsverktyget.

Som sagt, fördelarna med att använda en Softphone är många, och ovan nämnda är bara några av dem.

Vill du läsa mer om Solunos Softphone så hittar mer information här:

https://www.soluno.se/foretagstelefoni/molnbaserad-vaxel/softphone/

Av Elin Gunnarsson
Content Manager
I en tid av "det måste hända nu" är det av yttersta vikt att ha rätt kommunikationslösningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *