4 vanor du som jobbar på distans borde ha

Det finns väldigt många fördelar med att jobba på distans. Siffror visar att personal har en högre produktivitet, stannar längre på samma arbetsplats och har en bättre balans mellan jobb och privatliv när de tillåts jobba från valfri plats. Men att jobba hemifrån kan också innebära sina egna utmaningar. Därför har vi listat 4 vanor som du som jobbar hemifrån borde ha.

Utse en specifik plats för arbete

Tanken är lockande att vakna upp, lägga laptopen på magen och börja jobba direkt i sängen. Men tyvärr är detta tillvägagångssätt inte helt optimalt. Varken för produktiviteten när du jobbar eller sinnesron när du ska sova. Det är dessutom bra att försöka dela på arbetsplats och plats för privattid. Har man lyxen att kunna ha ett separat hemmakontor är detta självklart en underbar lösning men även att bestämma sig att en viss stol vid köksbordet räkas som jobbplats kan hjälp till mycket för arbetsron.

Tänk på att sitta bekvämt, ha bra ljus och minimera distraktioner för att skapa ett bra arbetsklimat. Lägg gärna undan listan över vad du ska handla i affären och ställ undan korgen med tvätt som ska vikas så att du helt kan fokusera på ditt jobb under arbetstid.

Skapa gränser mellan jobb- och privatliv

Med dagens teknik är vi tillgängliga hela tiden. Har man dessutom tagit med både dator och jobbtelefon hem kan detta faktum bli ännu mer påtagligt. Om du bara svara lite snabbt på ett jobb-mail som kom in 18:10, är detta arbetad tid då?

Att sätta olika digitala barriärer är viktigt när man jobbar hemifrån. På så sätt får man en tydlig gräns mellan arbetsliv och privatliv. Och detta gäller åt båda hållen. Känner du att du lätt blir distraherad så kan det vara bra att slå av notiser från Facebook och Instagram under arbetstid. Och efter arbetstid kan det vara bra om jobb-mailen inte synkar och att man står hänvisad som ”Gått för dagen” i er företagsväxel.

Ett annat tips är att byta kläder när arbetsdagen är slut. Många upplever att de jobbar bättre när de har klätt sig lite mer propert. Att då byta om till jeans eller ett par mjukisbyxor när arbetsdagen är slut kan hjälpa dig att mentalt släppa arbetsläget och gå in i fritidsläge istället.

Glöm inte att ta pauser

På ett traditionellt kontor kommer ofta raster lite mer naturligt. En kollega kommer förbi för att diskutera det senaste projektet eller så blir man kvar vid kaffemaskinen för att prata om hur helgen var. På vissa kontor har man inplanerade frukostraster och fikaraster som sker vid samma tid varje dag. När man sitter hemma och jobbar blir det lätt att dessa raster inte kommer lika naturligt. Att ta rast är väldigt viktigt för produktiviteten. Så om du tenderar att glömma bort att vila hjärnan när du sitter hemma kan det vara bra att planera in raster. Ställ ett alarm eller lägg in en påminnelse i kalendern så blir det större chans att rasten blir av.

Samarbeta med dina kollegor

Det är lätt att känna sig lite isolerad och ensam när man jobbar på distans. Risken finns att man tappar kontakten med kollegorna och att man känner att man inte riktigt har koll på vad som händer på företaget. Studier visar att brist på mänsklig interaktion i arbetssammanhang kan ha en negativ påverkan på hur du mår på din fritid. Är man en person som är mer benägen för depression så brukar detta fenomenet vara ännu mer påtagligt.

Därför är det väldigt viktigt att hålla samarbetet med kollegorna vid liv. Som tur är finns det massvis med bra och interaktiva tjänster och system som underlättar samarbete för kollegor som inte träffas fysiskt. Smarta verktyg så som MiTeam och Microsoft Teams låter kollegor chatta, dela filer eller ha interaktiva videokonferenser på ett sömlöst och enkelt sätt. Planera in kontinuerliga möten för att se till att alla blir involverade i företaget.

Men se till att även träffas fysiskt med jämna mellanrum. Se till att ni ses på en AW eller boka in ett möte som ska ske på kontoret en gång i månaden. På så sätt håller man relationerna vid liv vilket i sin tur gör att man tenderar att trivas bättre på sin arbetsplats.

Soluno Workspace

Vill du läsa mer om Solunos paket för att främja samarbete kollegor emellan? Klicka på knappen nedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *