4 fallgropar när man migrerar till molnet och hur man undviker dem

I egenskap av att vara det företag som jobbat längst med molnbaserad telefoni på den svenska marknaden har vi migrerat mängder efter mängder av företag in i molnet. Varje organisation är unik och har sin egna uppsättning av utmaningar, möjligheter och krav. Under åren har vi lärt oss extremt mycket och förfinat processen så att den ska gå snabbt och sömlöst för kunden. Här delar vi med oss av de vanligaste fallgroparna som finns när man migrerar in till molnet och hur man undviker dem. Allt för att du som funderar på att flytta upp din telefoni i molnet ska veta vad man ska titta efter när man väljer leverantör.

Förbered

Att förbereda noggrant är extremt viktigt – no shit Sherlock. Det kanske låter självklart men det går inte att understryka för mycket. Rätt förberedelser sätter ditt företag i en bättre position att kunna adressera potentiella hinder vid migrationen, hjälper er att spara tid och pengar och minimerar risken för problem. Var noggrann med att ange mål och strategi för projektet samt att definiera krav tidigt i processen.

En framgångsrik migration hänger på ett partnerskap mellan din organisation och leverantören. Ju mer kommunikation och anpassning ni gör i början, desto större är chansen att allt går snabbt och felfritt vid migrationen.

Se exempelvis till att redan under införsäljningen försäkra dig om att leverantören är detaljorienterad och undersöker arbetsflödet. Ett vanligt scenario är när det gäller utländska nummer. Kunden har huvudkontoret i Sverige men har även kontor runt om i Europa. Om man vid frågan om leverantören hanterar utländska nummer får svaret ”ja” och sedan inga följdfrågor så bör du fundera på om detta är rätt leverantör för dig. Se till att välja en leverantör som kan ge dig detaljer kring hur dessa utländska nummer supporteras. Olika länder har olika regler så se till att välja en leverantör som har koll på just de regioner din organisation finns i. Se till att välja en leverantör som är grundlig och har verklig erfarenhet av globalt arbete.

Tekniken

Tekniken är a och o när du väljer leverantör. Allt måste funka felfritt. Är samtalskvalitén dålig, då kommer inga tjusiga kringtjänster betyda något.

Röst är den svåraste applikationen att leverera via nätverk på grund av dess krav på realtid. En solid infrastruktur och anslutning är avgörande för att du ska få en väl fungerande telefoni. Detta går självklart utanför internetanslutning, leverantören ska tänka på brandväggar, nätverksvägar, DNS-infrastruktur och mycket mer.

Oavsett hur viktig företagets infrastruktur är kommer det alltid finnas anställda som jobbar hemifrån eller från ett annat kontor där ni inte kan kontrollera allt. Långt ifrån alla leverantörer är likvärdiga när det gäller att leverera en fungerande lösning under svårare omständigheter. Välj en leverantör som kan leverera högkvalitativa samtal oberoende om personalen är på kontoret eller på språng.

Övergången

Varje företags övergång till molnet är unik och något som leverantören måste ta på största alvar. Det finns en del frågor som behöver ställas innan man drar igång allt. Ska ni implementera allt direkt eller görs det gradvis, hur ska användarna utbildas osv. Se till att leverantören har en väl beprövad metod för att implementera den nya tjänsten samtidigt som de är flexibla för just era unika behov.

Att flytta över till molnet brukar oftast gå snabbt och smidigt för dig som kund när du valt en leverantör som gör det noggrant och har en väl utarbetad metod. Vill du veta mer om hur vi på Soluno gör när vi hjälper våra kunder in i framtidens telefonilösningar är du varmt välkommen att kontakta oss.

Ring oss på 010-410 50 00. Vill du hellre bli uppringd? Fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret på vår kontaktsida så ringer vi upp dig.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *